Jumat, 02 Desember 2016

WATAK BUDAYA SUNDA

Sunda asalna ti kecap Su = AlusAlussagala hiji hal anu ngandung unsur kahadean, urang Sunda boga kayakinan ngabogaan etos/ wateksipat Kasundaan minangka jalan nuju keutamaan hirupWatek / sipat Sunda anu dimaksud nyaéta cageur, bageur (alus), bener, singer (mawas diri), sarta pinter (calakananu geus dijalankeun saprak jaman Salaka Nagara nepi ka ka Pakuan Pajajaran, geus mawa kamakmuran sarta karaharjaan leuwih ti 1000 warsih.

Sunda mangrupa kabudayaan masarakat anu cicing di wewengkon kulon pulo Jawa tapi kalayan leumpangna wayah geus sumebarka sagala rupa penjuru dunyaMinangka hiji sukubangsa Sunda mangrupa cikal bakal nangtungna peradaban di Nusantaradimimitian kalayan nangtungna karajaan pangkolotna di Indonésianyaéta Karajaan Salakanagara sarta Tarumanegara. Komonurutkeun Stephen Openheimer dina bukuna dijudulan Sundaland, Tatar Sunda/ Paparan Sunda (Sundaland) mangrupa puseurperadaban di dunyaSaprak ti mimiti nepi ka kiwaribudaya Sunda kabentuk minangka hiji budaya luhur di IndonésiaTapi, modernisasi sarta asupna budaya luar laun laun mengikis keluhuran budaya Sundaanu nyieun etos sarta watek manusa Sunda.

Harti kecap Sunda pohara luhur, nyaéta cahya, cemerlang, bodasatawa bersihHarti kecap Sunda éta henteu ngan dipidangkeundina penampilan, tapi ogé didalami dina hatéAlatan étaurang Sunda anu 'nyunda' perlu ngabogaan haté anu luhur ogéÉta pisananu perlu dipahaman lamun mitresnasakaligus reueus ka budaya Sunda anu dipibogana.

Saban bangsa ngabogaan etos, kultur, sarta budaya anu bédaTapi teu pisan-pisan heran lamun aya bangsa anu boga hasratmenanamkan etos budayana ka bangsa séjénAlatan beranggapan, yén etos sarta kultur budaya ngabogaan kaleuwihan. Kecenderungan ieu kasampak dina etos sarta kultur budaya bangsa urangalatan dina sawatara dékadeu geus kahébos ku budayabangsa séjénArus modernisasi menggempur budaya nasional anu jadi jati diri bangsaBudaya nasional kiwari kasampak poharakunakomo aya generasi ngora anu éra diajarnaPangabisa ngawasa kasenian tradisional dianggap teu méré mangpaatRasa bangsabeuki terkikis, alatan budaya bangsa séjén leuwih kasampak menyilaukan. Kaayaan memprihatinkan ieu ogé lumangsung dinabudaya Sundaku kituna urang Sunda kaleungitan jati dirina

Pikeun nyanghareupan keterpurukan kabudayaan Sundaaya alusna urang ngaléngkah ka tukang tiheulaDiajarsarta ngumpulkeunkeusik mutiara anu ambacak salila ieuLoba petuah bijak sarta hasanah kedalan nini moyang jadi berkarat, alatan henteu kungsitersentuh nu boganaHal ieu disebabkan kahoréam pikeun diajar kalayan seksama, komo maranéhanana beranggapan tinggaleunjamanLamun dipelajari, sabenerna pancaran étika moral Sunda ngabogaan hasanah hikmah anu rongkahHal éta terproyeksikan liwat talarinaAlatan éta, marilah urang kenali baliksarta menguak sawatara butir titilar nini moyang Sunda anu ampir.

Aya sawatara etos atawa watek dina budaya Sunda ngeunaan hiji jalan nuju keutamaan hirupSajaba ti éta, etos sarta watek Sundaogé bisa jadi bekel kasalametan dina ngambah kahirupan di dunya ieu. Etos sarta watek Sunda éta aya limanyaéta cageur, bageur, bener, singer, sarta pinter anu geus lahir kira-kira jaman Salakanagara sarta Tarumanagara. Aya wangun séjén kedalan sasipuh Sundaanu lahir dina abad kasebutLima kecap éta diyakini sanggup nyanghareupan keterpurukan alatan pangjajahan dina jaman étaCobaurang resapi pelita kahirupan liwat lima kecap étaKabéh ieu minangka dasar utama urang Sunda anu hirupna kudu 'nyunda', kaasuppara pamingpin bangsa.

Cara meresapinya kalayan nyurtian hartina. Cageur, nyaéta kudu cageur jasmani sarta rohani, cageur mikircageur boga pamadegancageur lahir sarta batin, cageur moral, cageur migawé sarta bertindak, cageur berprasangka atawa menjauhkan sipat suudzonisme. Bageur nyaéta boh hatényaah ka sasamaloba méré pamadegan sarta kaidah moril terpuji atawa materi, henteu pelit, henteuémosionalboh haté, penolong sarta ikhlas ngajalankeun sarta mengamalkan, lain ngan dibaca boh diucapkan waéBener nyaétahenteu bohong, henteu asal-asalan dina mengerjakan pancén pakasabanamanatlempeng ngajalankeun agemanbener dina mingpin, berdagang, henteu memalsu atawa ngurangan timbangansarta henteu ngarusak alam. Singer, nyaéta pinuh mawas diri lain was-was, mengerti dina saban pancén, mendahulukan batur saméméh pribadi, pandai ngahargaan pamadegan anu séjénpinuh kaasih nyaahhenteu gancang ambek lamun dikritik tapi diresapi harti esensinya. Pinter, nyaéta pandai élmu dunya sarta ahérat, mengerti élmuageman nepi ka ka dasarnalega hontalan élmu dunya sarta ahérat cacak béda kayakinan, pandai menyesuaikan diri jeung sasama, pandai mengemukakan sarta membereskan masalah pelik kalayan wijaksanasarta henteu ngarasa singer sorangan bari menyudutkan batur.

AsalBapa Eman Sulaeman, Yayasan Hanjuang Bodas, Bogor.

Tidak ada komentar:

Poskan Komentar