1: UCAPAN UNTUK PARA PEMBACA (Petikan surat Syeikh Abdul Qadir al-Jilani)Sahabat-sahabatku yang dikasihi. Hati kamu adalah seumpama cermin yang berkilat. Kamu mesti membersihkannya daripada debu dan kekotoran yang menutupinya. Cermin hati kamu itu telah ditakdirkan untuk memancarkan cahaya rahsia-rahsia Ilahi.Bila cahaya dari “ Allah adalah cahaya bagi semua langit dan bumi… ” mula menyinari ruang hati kamu, lampu hati kamu akan menyala. Lampu hati itu “berada di dalam kaca, kaca itu sifatnya seumpama bintang berkilau-kilauan terang benderang…” Kemudian kepada hati itu anak panah penemuan-penemuan suci akan hinggap. Anak panah kilat akan mengeluarkan daripada awan petir maksud “bukan dari timur atau barat, dinyalakan dari pohon zaitun yang diberkati…” dan memancarkan cahaya ke atas pokok penemuan, sangat tulen, sangat lutsinar sehingga ia “memancarkan cahaya walaupun tidak disentuh oleh api”. Kemudian lampu makrifat (hikmah kebijaksanaan) akan menyala sendiri. Mana mungkin ia tidak menyala sedangkan cahaya rahsia Allah menyinarinya?Sekiranya cahaya rahasia Ilahi bersinar ke atasnya, langit malam kepada rahsia-rahsia akan menjadi terang oleh ribuan bintang-bintang “…dan berpandukan bintang-bintang (kamu) temui jalan (kamu)…” . Bukanlah bintang yang memandu kita tetapi cahaya Ilahi. Lantaran Allah “…menghiaskan langit rendah dengan keindahan bintang-bintang”. Sekiranya lampu rahsia-rahsia Ilahi dinyalakan di dalam diri batin kamu yang lain akan datang secara sekaligus atau beransur-ansur. Sebahagiannya kamu telah ketahui sebahagian yang lain akan kami beritahu di sini. Baca, dengar, cuba fahamkan. Langit ketidaksedaran (kelalaian) yang gelap akan dinyalakan oleh kehadiran Ilahi dan kedamaian serta keindahan bulan purnama yang akan naik dari ufuk langit memancarkan “cahaya di atas cahaya” berterusan meninggi di langit, melepasi peringkat yang ditentukan sebagaimana yang Allah telah tentukan bagi kerajaan-Nya, sehingga ia bersinar penuh kemuliaan di tengah-tengah langit, menghambat kegelapan kelalaian. “(Aku bersumpah) demi malam apabila ia senyap sepi…dengan cuaca pagi yang cemerlang…” malam ketidaksedaran kamu akan melihat terangnya hari siang. Kemudian kamu akan menghirup air wangi kenangan dan “bertaubat di awal pagi” terhadap ketidaksedaran (kelalaian) dan menyesali umur kamu yang dihabiskan di dalam lena. Kamu akan mendengar nyanyian burung bulbul di pagi hari dan kamu akan mendengarnya berkata:
Mereka tidur sedikit sahaja di malam hari dan pada awal pagi mereka memohon keampunan Allah Allah bimbangkan kepada cahaya-Nya sesiapa yang Dia kehendaki.Kemudian kamu akan melihat di ufuk langit peraturan Ilahi akan matahari ilmu batin mula terbit. Ia adalah matahari kamu sendiri, Lantaran kamu adalah “yang Allah beri petunjuk” dan kamu “berada pada jalan yang benar” dan bukan “mereka yang Dia tinggalkan di dalam kesesatan”. Dan kamu akan memahami rahsia:
Tidak diizinkan matahari mengejar bulan dan tidak pula malam mendahului siang. Tiap sesuatu berjalan pada landasan (masing-masing).Akhirnya ikatan akan terurai selaras dengan “perumpamaan yang Allah adakan untuk insan dan Allah mengetahui tiap sesuatu”, dan tabir-tabir akan terangkat dan kulit akan pecah, mendedahkan yang seni di bawah pada yang kasar. Kebenaran akan membuka tutupan mukanya.Semua ini akan bermula bila cermin hati kamu dipersucikan. Cahaya rahsia-rahsia Ilahi akan memancar Padanya jika kamu berhajat dan bermohon kepada-Nya, daripada-Nya, dengan-Nya.
2: PENGENALAN
Segala puji dan puja untuk Allah, Tuhan Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang .
Dia yang mengumpul segala pengetahuan di dalam Zat-Nya dan Dia
jualah Pencipta segala pengetahuan dengan keabadian. Segala kewujudan
bersumberkan Wujud-Nya. Segala puji bagi Allah lantaran Dia
menghantarkan Quran yang mulia yang mengandungi di dalamnya
sebab-sebab ia diturunkan iaitu untuk memperingatkan manusia
tentang Allah. Dihantarkan-Nya kepada pembimbing yang memandu
manusia pada jalan yang benar dengan yang paling Perkasa di
antara agama-agama. Selawat dan salam ke atas Nabi Muhammad s.a.w yang
tidak diajar oleh makhluk tetapi diajar oleh-Nya sendiri. Baginda
s.a.w adalah nabi-Nya yang terakhir, penyambung terakhir pada
rantaian kenabian yang diutus kepada dunia yang sedang hanyut di
dalam huru hara, yang paling mulia di kalangan nabi-nabi-Nya,
dimuliakan dengan kitab suci yang paling suci dan paling mulia.
Keturunan baginda s.a.w adalah pembimbing bagi orang-orang yang
mencari. Sahabat-sahabat baginda s.a.w adalah pilihan dari kalangan
orang yang baik-baik dan murah hati. Semoga kesejahteraan dan
keberkatan yang melimpah-limpah dikurniakan kepada ruh-ruh
mereka.
Tentu
sekali yang paling berharga di antara yang berharga, paling
tinggi, permata yang tidak ternilai, barang perniagaan yang paling
menguntungkan manusia, adalah ilmu pengetahuan. Hanya dengan hikmah
kebijaksanaan kita boleh mencapai keesaan Allah, Tuhan sekalian
alam. Hanya dengan hikmah kebijaksanaan kita boleh mengikuti
rasul-rasul-Nya dan nabi-nabi-Nya. Orang yang berpengetahuan, yang
bijaksana, adalah hamba-hamba Allah yang tulen yang Dia pilih untuk
menerima perutusan Ilahi. Dia lebihkan mereka daripada yang lain
semata-mata dengan kebaikan rahmat-Nya yang Dia curahkan kepada
mereka. Mereka adalah pewaris nabi-nabi, pembantu-pembantu mereka,
yang dipilih oleh rasul-rasul-Nya untuk menjadi khalifah kepada
sekalian manusia. Mereka berhubungan dengan nabi-nabi dengan
perasaan yang amat seni dan kebijaksanaan yang sangat tinggi.
Allah Yang Maha Tinggi memuji orang-orang yang memiliki hikmah kebijaksanaan:
“Kemudian Kami wariskan Kitab itu kepada mereka yang Kami pilih daripada hamba-hamba Kami, tetapi sebahagian daripada mereka menganiayai diri mereka sendiri, dan sebahagian daripada mereka cermat, dan sebahagian daripada mereka ke hadapan dalam kebajikan-kebajikan dengan izin Allah, yang demikian adalah kurniaan yang besar”. ( Surah Fatir, ayat 32).
“Kemudian Kami wariskan Kitab itu kepada mereka yang Kami pilih daripada hamba-hamba Kami, tetapi sebahagian daripada mereka menganiayai diri mereka sendiri, dan sebahagian daripada mereka cermat, dan sebahagian daripada mereka ke hadapan dalam kebajikan-kebajikan dengan izin Allah, yang demikian adalah kurniaan yang besar”. ( Surah Fatir, ayat 32).
Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Pemegang
hikmah kebijaksanaan adalah pewaris nabi-nabi. Penduduk langit
mengasihi mereka dan di atas muka bumi ini ikan-ikan di laut
bertasbih untuk mereka hingga kepada hari kiamat”.
Dalam ayat lain Allah Yang Maha Tinggi berfirman:
“Tidak takut kepada Allah daripada hamba-hamba-Nya melainkan orang-orang yang berilmu Pengetahuan” (Surah Fatir, ayat 28).
“Tidak takut kepada Allah daripada hamba-hamba-Nya melainkan orang-orang yang berilmu Pengetahuan” (Surah Fatir, ayat 28).
Nabi Muhammad s.a.w bersabda, “Pada
hari pembalasan, Allah akan mengumpulkan sekalian manusia,
kemudian mengasingkan yang berilmu di antara mereka dan berkata
kepada mereka: ‘Wahai orang-orang yang berilmu. Aku kurniakan kepada
kamu ilmu-Ku kerana Aku mengenali kamu. Tidak aku kurniakan hikmah
kebijaksanaan kepada kamu untuk Aku hukumkan kamu pada hari ini.
Masuklah ke dalam syurga-syurga-Ku. Aku telah ampunkan kamu' ”.
Segala
puji milik Allah, Tuhan sekalian alam lantaran Dia kurniakan
makam yang tinggi kepada hamba-hamba-Nya yang taat dan memelihara
mereka daripada dosa dan menyelamatkan mereka daripada diseksa.
Dia berkati ahlul hikmah dengan menghampiri mereka.
Sebahagian
daripada murid-murid kami meminta supaya kami sediakan sebuah
buku yang memadai buat mereka. Sesuai dengan permintaan dan
keperluan mereka kami siapkan buku yang ringkas ini Semoga ia
dapat mengubati dan memuaskan mereka serta yang lain juga. Kami
namakan buku ini “ Sirr al-asrar fi ma yahtaju Ilahi al-abrar ”
atau “rahasia dalam rahasia-rahasia yang Kebenarannya sangat
diperlukan”. Dalam pekerjaan ini kenyataan di dalam kepercayaan
dan perjalanan kami dibukakan. Setiap orang memerlukannya.
Dalam menyampaikan hasil kerja ini kami bahagikannya kepada 24 bab kerana terdapat 24 huruf di dalam pengakuan suci “La ilaha illah Llah, Muhammadun rasulu Llah” dan juga terdapat 24 jam dalam satu hari.
3: PERMULAAN PENCIPTAAN
Semoga
Allah s.w.t memberikan kamu kejayaan di dalam amalan-amalan kamu
yang disukai-Nya dan Semoga kamu memperolehi keredaan-Nya.
Fikirkan, tekankan kepada pemikiran kamu dan fahamkan apa yang aku
katakan.
Allah
Yang Maha Tinggi pada permulaannya menciptakan cahaya Muhammad
daripada cahaya suci Keindahan-Nya. Dalam hadis Qudsi Dia
berfirman: “Aku ciptakan ruh Muhammad daripada cahaya Wajah-Ku”.
Ini dinyatakan juga oleh Nabi Muhammad s.a.w dengan sabdanya:
“Mula-mula Allah ciptakan ruhku. Pada permulaannya diciptakan-Nya sebagai ruh suci”.
“Mula-mula Allah ciptakan qalam”.
“Mula-mula Allah ciptakan akal”.
Apa
yang dimaksudkan sebagai ciptaan permulaan itu ialah ciptaan
hakikat kepada Nabi Muhammad s.a.w, Kebenaran tentang Muhammad yang
tersembunyi. Dia juga diberi nama yang indah-indah. Dia dinamakan
nur, cahaya suci, kerana dia dipersucikan dari kegelapan yang
tersembunyi di bawah sifat jalal Allah. Allah Yang Maha Tinggi
berfirman: “Sesungguhnya telah datang kepada kamu dari Allah, cahaya dan kitab yang menerangkan”. (Al-Maaidah, ayat 15)
Dia
dinamakan akal yang meliputi (akal universal) kerana dia telah
melihat dan mengenali segala-galanya. Dia dinamakan qalam kerana
dia menyebarkan hikmah dan ilmu dan dia mencurahkan ilmu ke dalam
huruf-huruf.
Roh
Muhammad adalah zat atau hakikat kepada segala kejadian, permulaan
dan kenyataan alam maya. Baginda s.a.w menyatakan hal ini dengan
sabdanya, “Aku daripada Allah dan sekalian yang lain daripadaku” .
Allah Yang Maha Tinggi menciptakan sekalian roh-roh daripada roh
baginda s.a.w di dalam alam kejadian yang pertama, dalam bentuk
yang paling baik. ‘Muhammad' adalah nama kepada sekalian
kemanusiaan di dalam alam arwah. Dia adalah sumber, asal usul dan
kediaman bagi sesuatu dan segala-galanya.
Empat
ribu tahun selepas diciptakan cahaya Muhammad, Allah ciptakan
arasy daripada cahaya mata Muhammad. Dia ciptakan makhluk yang lain
daripada arasy. Kemudian Dia hantarkan roh-roh turun kepada
peringkat penciptaan yang paling rendah, kepada alam kebendaan,
alam jirim dan badan.
“Kemudian Kami turunkan ia kepada peringkat yang paling rendah” . (Surah Tin, ayat 15)
Dia
hantarkan cahaya itu daripada tempat ia diciptakan, dari alam
lahut, iaitu alam kenyataan bagi Zat Allah, bagi keesaan, bagi
wujud mutlak, kepada alam nama-nama Ilahi, kenyataan sifat-sifat
Ilahi, alam bagi akal asbab kepunyaan roh yang meliputi (roh
universal). Di sana Dia pakaikan roh-roh itu dengan pakaian cahaya.
Roh-roh ini dinamakan ‘roh pemerintah'. Dengan berpakaian cahaya
mereka turun kepada alam malaikat. Di sana mereka dinamakan ‘roh
rohani'. Kemudian Dia arahkan mereka turun kepada alam kebendaan,
alam jirim, air dan api, tanah dan angin dan mereka menjadi ‘roh
manusia'. Kemudian daripada dunia ini Dia ciptakan tubuh yang
berdaging, berdarah.
“Kemudian
Kami jadikan kamu dan kepadanya kamu akan dikembalikan dan
daripadanya kamu akan dibangkitkan sekali lagi”. (Surah Ta Ha, ayat
55)
Selepas
peringkat-peringkat ini Allah memerintahkan roh-roh supaya
memasuki badan-badan dan dengan kehendak-Nya mereka pun masuk.
“Maka apabila Aku sempurnakan kejadiannya dan Aku tiup padanya roh-Ku…”. (Surah Shad, ayat 72)
Sampai
masanya roh-roh itu terikat dengan badan, dengan darah dan daging
dan lupa kepada asal usul kejadian dan perjanjian mereka. Mereka
lupa tatkala Allah ciptakan mereka pada alam arwah Dia telah
bertanya kepada mereka: “Adakah aku Tuhan kamu? Mereka telah menjawab:Iya, bahkan!.”
Mereka
lupa kepada ikrar mereka. Mereka lupa kepada asal usul mereka,
lupa juga kepada jalan untuk kembali kepada tempat asal mereka.
Tetapi Allah Maha Penyayang, Maha Pengampun, sumber kepada segala
keselamatan dan pertolongan bagi sekalian hamba-hamba-Nya. Dia
mengasihani mereka lalu Dia hantarkan kitab-kitab suci dan
rasul-rasul kepada mereka untuk mengingatkan mereka tentang asal usul
mereka.
“Dan
Sesungguhnya Kami telah utuskan Musa (membawa) ayat-ayat Kami
(sambil Kami mengatakan): hendaklah kamu keluarkan kaum kamu dari
kegelapan kepada cahaya, dan ingatkan mereka kepada hari-hari
Allah”. (Surah Ibrahim, ayat 5)
Yaitu ‘ingatkan roh-roh tentang hari-hari di mana mereka tidak terpisah dengan Allah'.
Ramai
rasul-rasul telah datang ke dunia ini, melaksanakan tugas mereka
dan kemudian meninggalkan dunia ini. Tujuan semua itu adalah
membawa kepada manusia perutusan, peringatan serta menyedarkan
manusia dari kelalaian mereka. Tetapi mereka yang mengingati-Nya,
yang kembali kepada-Nya, manusia yang ingin kembali kepada asal
usul mereka, menjadi semakin berkurangan dan terus berkurangan ditelan
zaman.
Nabi-nabi
terus diutuskan dan perutusan suci berterusan sehingga muncul roh
Muhammad yang mulia, yang terakhir di kalangan nabi-nabi, yang
menyelamatkan manusia daripada kehancuran dan kelalaian. Allah Yang
Maha Tinggi mengutuskannya untuk membuka mata manusia iaitu
membuka mata hati yang ketiduran. Tujuannya ialah mengejutkan
manusia dari kelalaian dan ketidaksedaran dan untuk menyatukan
mereka dengan keindahan yang abadi, dengan penyebab, dengan Zat Allah.
Allah berfirman:
“Katakan: Inilah jalanku yang aku dan orang-orang yang mengikuti daku kepada Allah dengan pandangan yang jelas (basirah)”. (Surah Yusuf, ayat 108).
“Katakan: Inilah jalanku yang aku dan orang-orang yang mengikuti daku kepada Allah dengan pandangan yang jelas (basirah)”. (Surah Yusuf, ayat 108).
Ia
menyatakan jalan Nabi Muhammad s.a.w. Baginda s.a.w dalam
menunjukkan tujuan kita telah bersabda, “Sahabat-sahabatku adalah
umpama bintang di langit. Sesiapa daripada mereka yang kamu ikuti
kamu akan temui jalan yang benar”.
Pandangan
yang jelas (basirah) datangnya daripada mata kepada roh. Mata ini
terbuka di dalam jantung hati orang-orang yang hampir dengan Allah,
yang menjadi sahabat Allah. Semua ilmu di dalam dunia ini tidak
akan mendatangkan pandangan dalam (basirah). Seseorang itu
memerlukan pengetahuan yang datangnya daripada alam ghaib yang
tersembunyi pengetahuan yang mengalir daripada kesedaran Ilahi.
“Dan Kami telah ajarkan kepadanya satu ilmu dari sisi Kami (ilmu laduni)”. (Surah Kahfi, ayat 65).
Apa
yang perlu seseorang lakukan ialah mencari orang yang mempunyai
pandangan dalam (basirah) yang mata hatinya celik, dan cetusan
serta perangsang daripada orang yang seperti ini adalah perlu. Guru
yang demikian, yang dapat memupuk pengetahuan orang lain, mestilah
seorang yang hampir dengan Allah dan berupaya menyaksikan alam
mutlak.
Wahai
anak-anak Adam, saudara-saudara dan saudari-saudari! Bangunlah dan
bertaubatlah kerana melalui taubat kamu akan memohon kepada Tuhan
agar dikurniakan-Nya kepada kamu hikmah-Nya. Berusaha dan
berjuanglah. Allah memerintahkan:
“Dan
berlumba-lumbalah kepada keampunan Tuhan kamu dan syurga yang
lebarnya (seluas) langit dan bumi, yang disediakan untuk
orang-orang yang berbakti. Yang menderma di waktu senang dan susah,
dan menahan marah, dan memaafkan manusia, dan Allah kasih kepada
mereka yang berbuat kebajikan”. (Surah Imraan, ayat 133 & 134).
Masuklah
kepada jalan itu dan bergabunglah dengan kafilah kerohanian untuk
kembali kepada Tuhan kamu. Pada satu masa nanti jalan tersebut
tidak dapat dilalui lagi dan pengembara pada jalan tersebut tidak
ada lagi. Kita tidak datang ke bumi ini untuk merosakkan dunia ini.
Kita dihantar ke mari bukan untuk makan, minum dan berak. Roh
penghulu kita menyaksikan kita. Baginda s.a.w berdukacita melihat
keadaan kamu. Baginda s.a.w telah mengetahui apa yang akan berlaku
kemudian hari apabila baginda s.a.w bersabda, “Dukacitaku adalah untuk umat yang aku kasihi yang akan datang kemudian”.
Apa
sahaja yang datang kepada kamu datang dalam keadaan salah satu
bentuk, secara nyata atau tersembunyi; nyata dalam bentuk peraturan
syarikat dan tersembunyi dalam bentuk hikmah kebijaksanaan atau
makrifat. Allah Yang Maha Tinggi memerintahkan kita supaya
mensejahterakan zahir kita dengan mematuhi peraturan syarikat dan
meletakkan batin kita dalam keadaan yang baik dan teratur dengan
memperolehi hikmah kebijaksanaan atau makrifat. Bila zahir dan
batin kita menjadi satu dan hikmah kebijaksanaan atau makrifat
dengan peraturan agama (syarikat) bersatu, seseorang itu sampai
kepada makam yang sebenarnya (hakikat).
“Dia
alirkan dua laut, padahal kedua-duanya bertemu. Antara dua itu ada
dinding yang kedua-duanya tidak mampu melewatinya”. (Surah Imraan,
ayat 19 & 20).
Kedua-duanya
mesti menjadi satu. Kebenaran atau hakikat tidak akan diperolehi
dengan hanya menggunakan pengetahuan melalui pancaindera dan
deria-deria tentang alam kebendaan. Dengan cara tersebut tidak
mungkin mencapai matlamat, sumber, iaitu Zat. Ibadat dan
penyembahan memerlukan kedua-duanya iaitu peraturan syarikat dan
makrifat. Allah berfirman tentang ibadat:
“Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku”. (Surah Dzaariyat, ayat 56).
“Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepada-Ku”. (Surah Dzaariyat, ayat 56).
Dalam lain perkataan, ‘mereka diciptakan supaya mengenali Daku' .
Jika seseorang tidak mengenali-Nya bagaimana dia boleh memuji-Nya
dengan sebenar-benarnya, meminta pertolongan-Nya dan berkhidmat
kepada-Nya?
Makrifat
yang diperlukan bagi mengenali-Nya boleh dicapai dengan menyingkap
tabir hitam yang menutupi cermin hati seseorang, menyucikannya
sehingga bersih dan menggilapkannya sehingga bercahaya. Kemudian
perbendaharaan keindahan yang tersembunyi akan memancar pada
rahasia cermin hati.
Allah Yang Maha Tinggi telah berfirman melalui rasul-Nya:
“Aku adalah perbendaharaan yang tersembunyi. Aku suka dikenali, lalu Aku ciptakan makhluk supaya Aku dikenali”.
“Aku adalah perbendaharaan yang tersembunyi. Aku suka dikenali, lalu Aku ciptakan makhluk supaya Aku dikenali”.
Tujuan suci diciptakan manusia ialah supaya mereka mengenali Allah, memperolehi makrifat.
Ada
dua peringkat makrifat yang suci. Seseorang itu perlu mengenali
sifat-sifat Allah dan dalil-dalil yang menjadi kenyataan atau
penzahiran bagi sifat-sifat tersebut. Satu lagi ialah mengenali Zat
Allah. Di dalam mengenali sifat-sifat Allah manusia secara
zahirnya dapat menikmati kedua-duanya iaitu dunia dan akhirat.
Makrifat yang memimpin kepada Zat Allah tidak diperolehi dengan diri
zahir manusia. Ia terjadi di dalam jiwa atau roh suci manusia yang
berada di dalam dirinya yang zahir ini.
“Dan Kami telah perkuatkan dia (Isa) dengan roh kudus”. (Surah Baqarah, ayat 87).
Orang yang mengenali Zat Allah menemui kuasa ini melalui roh kudus (suci) yang dikurniakan kepada mereka.
Kedua-dua
makrifat tersebut diperolehi dengan hikmah kebijaksanaan yang
mempunyai dua aspek; hikmah kebijaksanaan kerohanian yang di dalam
dan pengetahuan zahir tentang benda-benda nyata. Kedua-duanya
diperlukan untuk mendapatkaan kebaikan. Nabi s.a.w bersabda,
“Pengetahuan ada dua bahagian. Satu pada lidah yang menjadi dalil
tentang kewujudan Allah, satu lagi di dalam hati manusia. Inilah yang
diperlukan bagi melaksanakan harapan kita”.
Pada
peringkat permulaannya seseorang itu memerlukan pengetahuan
syarikat. Ini memerlukan pendidikan yang mengenalkan dalil-dalil
luar tentang Zat Allah yang menyata di dalam alam sifat-sifat dan
nama-nama ini. Apabila bidang ini telah sempurna sampailah giliran
pendidikan kerohanian tentang rahasia-rahasia, di mana seseorang
itu masuk ke dalam bidang makrifat yang murni untuk mengetahui yang
sebenarnya (hakikat). Pada peringkat yang pertama seseorang itu
mestilah meninggalkan segala-galanya yang tidak dipersetujui oleh
syariat malah, kesilapan di dalam melakukan perbuatan yang baik
mestilah dihapuskan. Perbuatan yang baik mestilah dilakukan dengan
cara yang betul, sebagaimana keperluan pada jalan sufi. Keadaan ini
boleh dicapai dengan melatihkan diri dengan melakukan perkara-perkara
yang tidak dipersetujui oleh ego diri sendiri dan melakukan amalan
yang bertentangan dengan kehendak hawa nafsu. Berhati-hatilah di
dalam beramal agar amalan itu dilakukan bukan untuk dipertontonkan
atau diperdengarkan kepada orang lain. Semuanya mestilah dilakukan
semata-mata kerana Allah, demi mencari keredaan-Nya. Allah
berfirman:
“Barangsiapa
berharap menemui Tuhannya, hendaklah dia mengerjakan amal salih
dan janganlah dia mempersekutukan sesuatu dengan Allah dalam
ibadatnya kepada Tuhannya”. (Surah Kahfi, ayat 110).
Apa
yang dihuraikan sebagai daerah makrifat itu adalah tahap
penghabisan bagi daerah kejadian yang pertama. Ia adalah permulaan
dan merupakan rumah yang setiap orang kembali ke sana . Di samalah
roh suci dijadikan. Apa yang dimaksudkan dengan roh suci adalah roh
insan. Ia dijadikan dalam bentuk yang paling baik.
Kebenaran
atau hakikat tersebut telah ditanam di tengah-tengah hati sebagai
amanah Allah, diamanahkan kepada manusia agar disimpan dengan
selamat. Ia bangkit dan menyata melalui taubat yang sungguh-sungguh
dan usaha sebenar mempelajari agama. Keindahannya akan memancar ke
permukaan apabila seseorang itu mengingati Allah terus menerus,
mengulangi kalimah “La ilaha illah Llah” . Pada mulanya kalimah ini diucapkan dengan lidah. Bila hati sudah hidup ia diucapkan di dalam, dengan hati.
Sufi
menggambarkan keadaan kerohanian yang demikian dengan
menganggapnya sebagai bayi, iaitu bayi yang lahir di dalam hati,
dibela dan dibesarkan di sana . Hati memainkan peranan seperti ibu,
melahirkannya, menyusun, memberi makan dan memeliharanya. Jika
anak-anak diajarkan kepakaran keduniaan untuk kebaikannya, bayi hati
pula diajarkan makrifat rohani. Sebagaimana kanak-kanak bersih
daripada dosa, bayi hati adalah tulen, bebas daripada kelalaian,
ego dan ragu-ragu. Kesucian bayi biasanya menyata dalam bentuk
zahir yang cantik. Dalam mimpi, kesucian dan ketulenan bayi hati
muncul dalam rupa malaikat. Manusia berharap mendapat ganjaran
syurga sebagai balasan kepada perbuatan baik tetapi hadiah-hadiah
yang didatangi dari syurga didatangkan ke mari melalui tangan-tangan
bayi hati.
“Dalam
kebun-kebun kenikmatan…melayani mereka anak-anak muda yang tidak
berubah keadaan mereka”. (Surah Waqi'ah, ayat 12 – 17 ).
“Melayani mereka adalah anak-anak muda laksana mutiara yang tersimpan”. (Surah Tur, ayat 24).
Mereka
adalah anak-anak kepada hati, menurut yang diilhamkan kepada sufi,
dipanggil anak-anak kerana keelokan dan ketulenan mereka.
Keindahan dan ketulenan mereka menyata dalam kewujudan zahir, dalam
darah daging, dalam bentuk manusia. Oleh kerana keelokan dan
kelembutan sifatnya ia dinamakan anak-anak hati, tetapi dia adalah
manusia sejati yang mampu mengubah bentuk kejadian atau ciptaan
kerana dia berhubung erat dengan Pencipta sendiri. Dia adalah wakil
sebenar kemanusiaan. Di dalam kesedarannya tidak ada sesuatu malah
dia tidak melihat dirinya sebagai sesuatu. Tiada hijab, tiada
halangan di antara kewujudannya dengan Zat Allah.
Nabi
Muhammad s.a.w menggambarkan suasana demikian sebagaimana sabda
baginda s.a.w, “ Ada masa aku dengan Allah di mana tiada malaikat
yang hampir dan tidak juga nabi yang diutus”. Maksud ‘nabi' di sini
ialah kewujudan lahiriah yang sementara bagi Rasulullah s.a.w
sendiri. Malaikat yang paling hampir dengan Allah ialah cahaya suci
Muhammad s.a.w, kejadian pertama. Dalam suasana kerohanian itu
baginda s.a.w sangat hampir dengan Allah sehingga wujud zahirnya dan
rohnya tidak berkesempatan menghijabkannya dengan Allah. Baginda
s.a.w menggambarkan lagi suasana demikian, “ Ada
syurga Allah yang tidak ada mahligai dan taman-taman atau sungai
madu dan susu, syurga yang di dalamnya seseorang hanya menyaksikan
Wajah Allah Yang Maha Suci” . Allah s.w.t berfirman: “Beberapa muka pada hari itu berseri-seri. Kepada Tuhannya dia memandang”. (Surah Qiamat, ayat 22 & 23).
Pada
suasana atau makam tersebut jika seseorang makhluk termasuklah
malaikat mendekatinya kewujudan badannya akan terbakar menjadi abu.
Allah s.w.t berfirman melalui rasul-Nya:
“Jika Aku bukakan penutup sifat keperkasaan-Ku dengan bukaan yang sangat sedikit sahaja, semua akan terbakar sejauh yang dilihat oleh pandangan-Ku”.
“Jika Aku bukakan penutup sifat keperkasaan-Ku dengan bukaan yang sangat sedikit sahaja, semua akan terbakar sejauh yang dilihat oleh pandangan-Ku”.
Jibrail
yang menemani Nabi Muhamamd s.a.w pada malam mikraj, apabila
sampai di Sidratul Muntaha, telah mengatakan jika dia melangkah
satu langkah sahaja lagi dia akan terbakar menjadi abu.
4: MANUSIA KEMBALI KE KAMPUNG HALAMAN, KEPADA ASAL USUL / PERMULAAN MEREKA
Manusia
dipandang daripada dua sudut; wujud lahiriah dan wujud rohani.
Dalam segi kewujudan lahiriah keadaan kebanyakan manusia adalah
berlebih kurang saja di antara satu sama lain. Oleh yang demikian
peraturan kemanusiaan yang umum boleh digunakan untuk sekalian
manusia bagi urusan lahiriah mereka. Dalam sudut kewujudan rohani
yang tersembunyi di sebalik wujud lahiriah, setiap manusia adalah
berbeda. Jadi, peraturan yang khusus mengenai diri masing-masing
diperlukan.
Manusia
boleh kembali kepada asalnya dengan mengikuti peraturan umum,
dengan mengambil langkah-langkah tertentu. Dia mestilah mengambil
peraturan agama yang jelas dan mematuhinya. Dengan demikian dia
boleh maju ke hadapan. Dia boleh meningkat dari satu peringkat
kepada peringkat yang lebih tinggi sehingga dia sampai dan memasuki
jalan atau peringkat kerohanian, masuk ke daerah makrifat. Peringkat
ini sangat tinggi dan dipuji oleh Rasulullah s.a.w, “ Ada suasana yang semua dan segala-galanya berkumpul di sana dan ia adalah makrifat yang murni”.
Untuk
sampai ke peringkat tersebut Perlulah dibuang kepura-puraan dan
kepalsuan yang melakukan kebaikan kerana menunjuk-nunjuk. Kemudian
dia perlu menetapkan tiga matlamat. Tiga matlamat tersebut
sebenarnya adalah tiga jenis syurga. Yang pertama dinamakan Ma'wa –
syurga tempat kediaman yang aman. Ia adalah syurga duniawi. Kedua,
Na'im – taman keredaan Allah dan kurniaan-Nya kepada makhluk-Nya.
Ia adalah syurga di dalam alam malaikat. Ketiga dinamakan Firdaus –
syurga alam tinggi. Ia adalah syurga pada alam kesatuan akal asbab,
rumah kediaman bagi roh-roh, medan bagi nama-nama dan sifat-sifat.
Kesemua ini adalah balasan yang baik, keelokan Allah yang manusia
berjasad akan nikmati dalam usahanya sepanjang tiga peringkat ilmu
pengetahuan yang berturut-turut; usaha mematuhi peraturan syariat;
usaha menghapuskan yang berbilang-bilang pada dirinya, melawan
penyebab yang menimbulkan suasana berbilang-bilang itu, iaitu ego
diri sendiri, bagi mencapai peringkat penyatuan dan kehampiran dengan
Pencipta; akhirnya usaha untuk mencapai makrifat, di mana dia
mengenali Tuhannya. Peringkat pertama dinamakan syariat, kedua
tarekat dan ketiga makrifat.
Nabi
Muhammad s.a.w menyimpulkan keadaan-keadaan tersebut dengan sabda
baginda s.a.w, “ Ada suasana di mana semua dan segala-galanya
dikumpulkan dan ia adalah hikmah kebijaksanaan (makrifat)”. Baginda
s.a.w juga bersabda, “Dengannya seseorang mengetahui
kebenaran (hakikat), yang berkumpul di dalamnya sebab-sebab dan
semua kebaikan. Kemudian seseorang itu mesti bertindak atas kebenaran
(hakikat) tersebut. Dia juga perlu mengenali kepalsuan dan bertindak
ke atasnya dengan meninggalkan segala yang demikian”. Baginda s.a.w mendoakan, “Ya
Allah, tunjukkan kepada kami yang benar dan jadikan pilihan kami
mengikuti yang benar itu. Dan juga tunjukkan kepada kami yang tidak
benar dan permudahkan kami meninggalkannya”. Orang yang
kenal dirinya dan menentang keinginannya yang salah dengan segala
kekuatannya akan sampai kepada mengenali Tuhannya dan akan menjadi
taat kepada kehendak-Nya.
Semua
ini adalah peraturan umum yang mengenai diri zahir manusia.
Kemudian ada pula aspek diri rohani atau diri batin manusia yang
merupakan insan yang tulen, suci bersih dan murni. Maksud dan
tujuan diri ini hanya satu iaitu kehampiran secara keseluruhan
kepada Allah s.w.t. Satu cara sahaja untuk mencapai suasana yang
demikian, iaitu pengetahuan tentang yang sebenarnya (hakikat). Di dalam
daerah wujud penyatuan mutlak, pengetahuan ini dinamakan kesatuan
atau keesaan.
Matlamat
pada jalan tersebut harus diperolehi di dalam kehidupan ini. Di
dalam suasana itu tiada beza di antara tidur dengan jaga kerana di
dalam tidur roh berkesempatan membebaskan dirinya untuk kembali
kepada asalnya, alam arwah, dan dari sana kembali semula ke sini
dengan membawa berita-berita dari alam ghaib. Fenomena ini
dinamakan mimpi. Dalam keadaan mimpi ia berlaku secara
sebahagian-bahagian. Ia juga boleh berlaku secara menyeluruh
seperti israk dan mikraj Rasulullah s.a.w. Allah berfirman: “Allah
memegang jiwa-jiwa ketika matinya dan yang tidak mati, dalam
tidurnya, lalu Dia tahan yang dihukumkan mati atasnya dan Dia
lepaskan yang lain”. (Surah Zumaar, ayat 42).
Nabi s.a.w bersabda, “Tidur orang alim lebih baik daripada ibadat orang jahil” .
Orang alim adalah orang yang telah memperolehi pengetahuan tentang
hakikat atau yang sebenar, yang tidak berhuruf, tidak bersuara.
Pengetahuan demikian diperolehi dengan terus menerus berzikir nama
keesaan Yang Maha Suci dengan lidah rahsia. Orang alim adalah orang
yang zat dirinya ditukarkan kepada cahaya suci oleh cahaya
keesaan. Allah berfirman melalui rasul-Nya: “Insan adalah
rahsia-Ku dan Aku rahsianya. Pengetahuan batin tentang hakikat roh
adalah rahsia kepada rahsia-rahsia-Ku. Aku campakkan ke dalam hati
hamba-hamba-Ku yang baik-baik dan tiada siapa tahu Keadaannya
melainkan Aku.”
“Aku
adalah sebagaimana hamba-Ku mengenali Daku. Bila dia mencari-Ku
dan ingat kepada-Ku, Aku besertanya. Jika dia mencari-Ku di dalam,
Aku mendapatkannya dengan Zat-Ku. Jika dia ingat dan menyebut-Ku di
dalam jemaah yang baik, Aku ingat dan menyebutnya di dalam jemaah
yang lebih baik”.
Segala
yang dikatakan di sini jika berhasrat mencapainya perlulah
melakukan tafakur – cara mendapatkaan pengetahuan yang demikian
jarang digunakan oleh orang ramai. Nabi s.a.w bersabda, “Satu
saat bertafakur lebih bernilai daripada satu tahun beribadat”.
“Satu saat bertafakur lebih bernilai daripada tujuh puluh tahun
beribadat”. “Satu saat bertafakur lebih bernilai daripada seribu
tahun beribadat”.
Nilai
sesuatu amalan itu tersembunyi di dalam hakikat kepada yang
sebenarnya. Perbuatan bertafakur di sini nampaknya mempunyai nilai
yang berbeda.
Sesiapa
merenungi sesuatu perkara dan mencari penyebabnya dia akan
mendapati setiap bahagian mempunyai bahagian-bahagian sendiri dan
dia juga mendapati setiap satu itu menjadi penyebab kepada
berbagai-bagai perkara lain. Renungan begini bernilai satu tahun
ibadat.
Sesiapa
merenungi kepada pengabdiannya dan mencari penyebab dan alasan dan
dia dapat mengetahui yang demikian, renungannya bernilai lebih
daripada tujuh puluh tahun ibadat.
Sesiapa
merenungkan hikmah kebijaksanaan Ilahi dan bidang makrifat dengan
segala kesungguhannya untuk mengenal Allah Yang Maha Tinggi,
renungannya bernilai lebih daripada seribu tahun ibadat kerana ini
adalah ilmu pengetahuan yang sebenarnya.
Pengetahuan
yang sebenarnya adalah suasana keesaan. Orang arif yang menyintai
menyatu dengan yang dicintainya. Daripada alam kebendaan terbang
dengan sayap kerohanian meninggi hingga kepada puncak pencapaian.
Bagi ahli ibadat berjalan di dalam syurga, sementara orang arif
terbang kepada kedudukan berhampiran dengan Tuhannya. Para
pencinta mempunyai mata pada hati mereka mereka memandang
sementara yang lain terpejam sayap yang mereka miliki tanpa daging
tanpa darah mereka terbang ke arah malaikat Tuhan jualah yang
dicari!
Penerbangan
ini terjadi di dalam alam kerohanian orang arif. Para arifbillah
mendapat penghormatan dipanggil insan sejati, menjadi kekasih
Allah, sahabat-Nya yang akrab, pengantin-Nya. Bayazid al-Bustami
berkata, “Para Pemegang makrifat adalah pengantin Allah Yang Maha
Tinggi”.
Hanya
pemilik-pemilik ‘pengantin yang pengasih' mengenali mereka dengan
dekat dan secara mesra.. Orang-orang arif yang menjadi sahabat
akrab Allah, walaupun sangat cantik, tetapi ditutupi oleh keadaan
luaran yang sangat sederhana, seperti manusia biasa. Allah
berfirman melalui rasul-Nya: “ Para sahabat-Ku tersembunyi di bawah kubah-Ku. Tiada yang mengenali mereka kecuali Aku”.
Kubah
yang di bawahnya Allah sembunyikan sahabat-sahabat akrab-Nya
adalah keadaan mereka yang tidak terkenal, rupa yang biasa sahaja,
sederhana dalam segala hal. Bila melihat kepada pengantin yang
ditutupi oleh tabir perkahwinan, apakah yang dapat dilihat kecuali
tabir itu?
Yahya
bin Muadh al-Razi berkata, “ Para kekasih Allah adalah air wangi
Allah di dalam dunia. Tetapi hanya orang-orang yang beriman yang
benar dan jujur sahaja dapat menciumnya”. Mereka mencium keharuman
baunya lalu mereka mengikuti bau itu. Keharuman itu mengwujudkan
kerinduan terhadap Allah dalam hati mereka. Masing-masing dengan
cara tersendiri mempercepatkan langkahnya, menambahkan usaha dan
ketaatannya. Darjah kerinduannya, keinginannya dan kelajuan
perjalanannya bergantung kepada berapa ringan beban yang dibawanya,
sejauh mana dia telah melepaskan diri kebendaan dan keduniaannya.
Semakin banyak seseorang itu menanggalkan pakaian dunia yang kasar
ini semakin dia merasakan kehangatan. Penciptanya dan semakin
hampirlah kepada permukaan akan muncul diri rohaninya. Kehampiran
dengan yang sebenar (hakikat) bergantung kepada sejauh mana seseorang
itu melepaskan kebendaan dan keduniaan yang menipu daya.
Penanggalan
aspek yang berbilang-bilang pada diri membawa seseorang hampir
dengan satu-satunya kebenaran. Orang yang akrab dengan Allah adalah
orang yang telah membawa dirinya kepada keadaan kekosongan. Hanya
selepas itu baharulah dia dapat melihat kewujudan yang sebenarnya
(hakikat). Tidak ada lagi kehendak pada dirinya untuk dia membuat
sebarang pilihan. Tiada lagi ‘aku' yang tinggal, kecuali kewujudan
satu-satunya iaitu yang sebenarnya (hakikat). Walaupun berbagai-bagai
kekeramatan yang muncul melalui dirinya sebagai membuktikan
kedudukannya, dia tidak ada kena mengena dengan semua itu. Di dalam
suasananya tidak ada pembukaan terhadap rahsia-rahsia kerana
membuka rahsia Ilahi adalah kekufuran.
Di
dalam buku yang bertajuk “Mirsad” ada dituliskan, ‘Semua orang
yang kekeramatan zahir melalui mereka adalah ditutup daripadanya
dan tidak memperdulikan keadaan tersebut. Bagi mereka masa
kekeramatan muncul melalui mereka dianggap sebagai masa perempuan
keluar darah haid. Wali-wali yang hampir dengan Allah perlu
mengembara sekurang-kurangnya seribu peringkat, yang pertamanya ialah
pintu kekeramatan. Hanya mereka yang dapat melepasi pintu ini tanpa
dicederakan akan meningkat kepada peringkat-peringkat lain yang
lebih tinggi. Jika mereka leka mereka tidak akan sampai ke
mana-mana.
5: PENURUNAN MANUSIA KE PERINGKAT RENDAH YANG PALING BAWAH
Allah Yang Maha Tinggi menciptakan roh suci sebagai ciptaan yang paling sempurna ,
yang pertama diciptakan, di dalam alam kewujudan mutlak bagi Zat-Nya.
Kemudian Dia berkehendak menghantarkannya kepada alam rendah. Tujuan
Dia berbuat demikian ialah bagi mengajar roh suci mencari jalan
kembali kepada yang sebenar di tahap Maha Kuasa, mencari
kedudukannya yang dahulu yang hampir dan akrab dengan Allah.
Dihantarkan-Nya roh suci kepada perhentian utusan-utusan-Nya,
wali-wali-Nya, kekasih-kekasih dan sahabat-sahabat-Nya. Dalam
perjalanannya, Allah menghantarkannya mula-mula kepada kedudukan akal
asbab bagi keesaan, bagi roh universal, alam nama-nama dan
sifat-sifat Ilahi, alam hakikat kepada Muhammad s.a.w. Roh suci
memiliki dan membawa bersama-samanya benih kesatuan. Apabila
melalui alam ini ia dipakaikan cahaya suci dan dinamakan ‘roh
sultan'. Apaabila melalui alam malaikat yang menjadi perantaraan kepada
mimpi-mimpi, ia mendapat nama ‘roh perpindahan'. Bila akhirnya ia
turun kepada dunia kebendaan ini ia dibaluti dengan daging yang
Allah ciptakan untuk kesesuaian makhluk-Nya. Ia dibaluti oleh jirim
yang kasar bagi menyelamatkan dunia ini kerana dunia kebendaan
jika berhubung secara langsung dengan roh suci maka dunia kebendaan
akan terbakar menjadi abu. Dalam hubungannya dengan dunia ini ia
dikenali sebagai kehidupan, roh manusia.
Tujuan
roh suci dihantar ke tempat ciptaan yang paling rendah ini ialah
supaya ia mencari jalan kembali kepada kedudukannya yang asal,
makam kehampiran, ketika ia masih di dalam bentuk berdaging dan
bertulang ini. Ia sepatutnya datang ke alam benda yang kasar ini,
dan dengan melalui hatinya yang berada di dalam mayat ini,
menanamkan benih kesatuan dan menunbuhkan pokok keesaan di dalam
dunia ini. Akar pokok masih berada pada tempat asalnya. Dahannya
memenuhi ruang kebahagiaan, dan di sana demi keredaan Allah,
mengeluarkan buah kesatuan. Kemudian di dalam bumi hati roh itu
menanamkan benih agama dan bercita-cita menumbuhkan pokok agama
agar diperolehi buahnya, tiap satunya akan menaikkannya kepada
peringkat yang lebih hampir dengan Allah.
Allah
membuatkan jasad-jasad atau tubuh-tubuh untuk dimasuki oleh
roh-roh dan bagi roh-roh ini masing-masing mempunyai nama yang
berbeza-beza. Dia bena ruang penyesuaian di dalam tubuh.
Diletakkan-Nya roh manusia, roh kehidupan di antara daging dan
darah. Diletakkan-Nya roh suci di tengah-tengah hati, di mana dibena
ruang bagi jirim yang sangat seni untuk menyimpan rahasia di antara
Allah dengan hamba-Nya. Roh-roh ini berada pada tempat yang
berbeda-beda dalam tubuh, dengan tugas yang berbeda, urusan yang
berbeda, masing-masing umpama membeli dan menjual barang yang
berlainan, mendapat faedah yang berbeda. Perniagaan mereka sentiasa
membawakan kepada mereka banyak manfaat dalam bentuk nikmati dan
rahmat Allah. “Daripada apa yang Kami berikan kepada mereka,
secara sembunyi atau terang-terang, (mereka) mengharapkan perniagaan
yang tidak akan rugi”. (Surah Fatir, ayat 29).
Layaklah
bagi setiap manusia mengetahui urusannya di dalam alam kewujudan
dirinya sendiri dan memahami tujuannya. Dia mestilah faham bahawa
dia tidak boleh meminda apa yang telah dihukumkan sebagai benar
untuknya dan digantungkan dilehernya. Bagi orang yang mahu meminda
apa yang telah dihukumkan untuknya, yang terikat dengan cita-cita
dan dunia ini Allah berkata: “Tidaklah (mahu) dia ketahui
(bagaimana keadaan) apabila dibongkarkan apa-apa yang di dalam
kubur? Dan dizahirkan apa-apa yang di dalam dada?” (Surah ‘Aadiyat, ayat
9). “Dan tiap-tiap manusia Kami gantungkan (catatan) amalannya
pada tengkuknya…” (Surah Bani Israil, ayat 13).
6: TEMPAT ROH-ROH DI DALAM BADAN
Tempat
roh manusia, roh kehidupan, di dalam badan ialah dada. Tempat ini
berhubung dengan pancaindera dan deria-deria. Urusan atau bidangnya
ialah agama. Pekerjaannya ialah mentaati perintah Allah .
Dengan peraturan-peraturan yang ditentukan-Nya, Allah memelihara
dunia nyata ini dengan teratur dan harmoni. Roh itu bertindak
menurut kewajipan yang ditentukan oleh Allah, tidak menganggap
perbuatannya sebagai perbuatannya sendiri kerana dia tidak berpisah
dengan Allah. Perbuatannya daripada Allah; tidak ada perpisahan di
antara ‘aku' dengan Allah di dalam tindakan dan ketaatannya. “Barangsiapa
percaya akan pertemuan Tuhannya hendaklah mengerjakan amal salih
dan janganlah ia sekutukan sesuatu dalam ibadat kepada Tuhannya”.
(Surah Kahfi, ayat 110).
Allah
adalah esa dan Dia mencintai yang bersatu dan satu. Dia mahu semua
penyembahan dan semua amal kebaikan, yang Dia anggap sebagai
pengabdian kepada-Nya, menjadi milik-Nya semata-mata, tidak
dikongsikan dengan apa sahaja. Jadi, seseorang tidak memerlukan
kelulusan atau halangan daripada sesiapa pun di dalam pengabdiannya
kepada Tuhannya, juga amalannya bukan untuk kepentingan duniawi.
Semuanya semata-mata kerana Allah. Suasana yang dihasilkan oleh
petunjuk Ilahi seperti menyaksikan bukit-bukti kewujudan Allah di
dalam alam nyata ini; kenyataan sifat-sifat-Nya, kesatuan di dalam
yang banyak, hakikat di sebalik yang nyata, kehampiran dengan
Pencipta, semuanya adalah ganjaran bagi amalan kebaikan yang benar
dan ketaatan tanpa mementingkan diri sendiri. Namun, semuanya itu
di dalam taklukan alam benda, daripada bumi yang di bawah tapak kaki
kita sehinggalah kepada langit-langit. Termasuk juga di dalam
taklukan alam dunia ialah kekeramatan yang muncul melalui
seseorang, misalnya berjalan di atas air, terbang di udara,
berjalan dengan pantas, mendengar suara dan melihat gambaran dari
tempat yang jauh atau boleh membaca fikiran yang tersembunyi.
Sebagai ganjaran terhadap amalan yang baik manusia juga diberikan
nikmati di akhirat seperti syurga, khadam-khadam, bidadari, susu,
madu, arak dan lain-lain. Semuanya itu merupakan nikmati syurga
tingkat pertama, syurga dunia.
Tempat ‘roh perpindahan atau roh peralihan' ialah di dalam hati. Urusannya
ialah pengetahuan tentang jalan kerohanian. Kerjanya berkait
dengan empat nama-nama pertama bagi nama-nama Allah yang indah.
Sebagaimana dua belas nama-nama yang lain empat nama tersebut tidak
termasuk di dalam sempadan suara dan huruf. Jadi, ia tidak boleh
disebut. Allah Yang Maha Tinggi berfirman:
“Dan bagi Allah jualah nama-nama yang baik, jadi serulah Dia dengan nama-nama tersebut”. (Surah A'raaf, ayat 180).
Firman
Allah di atas menunjukkan tugas utama manusia adalah mengetahui
nama-nama Tuhan. Ini adalah pengetahuan batin seseorang. Jika mampu
memperolehi pengetahuan yang demikian dia akan sampai kepada makam
makrifat. Di samalah pengetahuan tentang nama keesaan sempurna.
Nabi s.a.w bersabda, “ Allah Yang Maha Tinggi mempunyai sembilan puluh sembilan nama, siapa mempelajarinya akan masuk syurga” . Baginda s.a.w juga bersabda, “Pengetahuan adalah satu. Kemudian orang arif jadikannya seribu” . Ini bermakna nama kepunyaan Zat hanyalah satu. Ia memancar sebagai seribu sifat kepada orang yang menerimanya.
Dua belas nama-nama Ilahi berada di dalam lengkungan sumber pengakuan tauhid “La ilaha illa Llah” .
Tiap satunya adalah satu daripada dua belas huruf dalam kalimah
tersebut. Allah Yang Maha Tinggi mengurniakan nama masing-masing
bagi setiap huruf di dalam perkembangan hati. Setiap satu daripada empat
alam yang dilalui oleh roh terdapat tiga nama yang berlainan.
Allah Yang Maha Tinggi dengan cara ini memegang erat hati para
pencinta-Nya, dalam kasih sayang-Nya. Firman-Nya: “Allah
tetapkan orang-orang yang beriman dengan perkataan yang tetap di
Penghidupan dunia dan akhirat”. (Surah Ibrahim, ayat 27).
Kemudian
dikurniakan kepada mereka kehampiran-Nya. Dia sediakan pokok
keesaan di dalam hati mereka, pokok yang akarnya turun kepada tujuh
lapis bumi dan Dahannya meninggi kepada tujuh lapis langit, bahkan
meninggi lagi hingga ke arasy dan mungkin lebih tinggi lagi. Allah
berfirman: “Tidakkah engkau perhatikan bagaimana Allah
adakan misal, satu kalimah yang baik seperti pohon yang baik,
pangkalnya tetap dan cabangnya ke langit . (Surah Ibrahim, ayat 24).
Tempat
‘roh perpindahan atau roh peralihan' adalah di dalam nyawa kepada
hati. Alam malaikat berterusan di dalam penyaksiannya. Ia boleh
melihat syurga alam tersebut, penghuninya, cahayanya dan semua
malaikat di dalamnya. Kalam ‘roh peralihan' adalah bahasa alam
batin, tanpa huruf tanpa suara. Perhatiannya berterusan menyentuh
soal-soal rahsia-rahsia maksud yang tersembunyi. Tempatnya di akhirat
apabila kembali ialah syurga Na'im, taman kegembiraan kurniaan Allah.
Tempat
‘roh sultan' di mana ia memerintah, adalah di tengah-tengah hati,
jantung kepada hati. Urusan roh ini ialah makrifat. Kerjanya ialah
mengetahui semua pengetahuan ketuhanan yang menjadi perantaraan
bagi semua ibadat yang sebenar-benarnya diucapkan dalam bahasa
hati. Nabi s.a.w bersabda, “Ilmu ada dua bahagian. Satu pada lidah,
yang membuktikan kewujudan Allah. Satu lagi di dalam hati. Inilah
yang perlu bagi menyedarkan tujuan seseorang”. Ilmu yang
sebenar-benarnya bermanfaat berada di dalam sempadan kegiatan hati.
Nabi s.a.w bersabda, “Quran yang mulia mempunyai makna zahir dan makna batin” .
Allah Yang Maha Tinggi membukakan Quran kepada sepuluh lapis makna
yang tersembunyi. Setiap makna yang berikutnya lebih bermanfaat
daripada yang sebelumnya kerana ia semakin hampir dengan sumber
yang sebenarnya. Dua belas nama kepunyaan Zat Allah adalah umpama
dua belas mata air yang memancar dari batu apabila Nabi Musa a.s
menghentamkan batu itu dengan tongkatnya.
“Dan (ingatlah) tatkala Musa mintakan air bagi kaumnya, maka Kami berkata, ‘Pukullah batu itu dengan tingkat kamu'. Lantas terpancar daripadanya dua belas mata air yang sesungguhnya setiap golongan itu mengetahui tempat minumnya”. (Surah Baqarah, ayat 60) .
“Dan (ingatlah) tatkala Musa mintakan air bagi kaumnya, maka Kami berkata, ‘Pukullah batu itu dengan tingkat kamu'. Lantas terpancar daripadanya dua belas mata air yang sesungguhnya setiap golongan itu mengetahui tempat minumnya”. (Surah Baqarah, ayat 60) .
Pengetahuan
zahir adalah umpama air hujan yang datang dan pergi sementara
pengetahuan batin umpama mata air yang tidak pernah kering. “Dan
satu tanda untuk mereka, ialah bumi yang mati (lalu) Kami
hidupkannya dan Kami keluarkan daripadanya biji-bijian, lalu mereka
memakannya”. (Surah Yaa Sin, ayat 33).
Allah
jadikan satu bijian, sebiji benih di langit. Benih itu menjadi
kekuatan kepada kehaiwanan di dalam diri manusia. Dijadikan-Nya
juga sebiji benih di dalam alam roh-roh (alam al-anfus); menjadi
sumber kekuatan, makanan roh. Bijian itu dijiruskan dengan air dari
sumber hikmah. Nabi s.a.w bersabda, “Jika seseorang
menghabiskan empat puluh hari dalam keikhlasan dan kesucian sumber
hikmah akan memancar dari hatinya kepada lidahnya”.
Nikmat
bagi ‘roh sultan ialah kelazatan dan kecintaan yang dinikmatinya
dengan menyaksikan kenyataan keelokan, kesempurnaan dan kemurahan
Allah Yang Maha Tinggi. Firman Allah: “Dia telah diajar oleh
yang bersangatan kekuatannya, yang berupa bagus, lalu ia menjelma
dengan sempurnanya padahal ia di pehak atas yang paling tinggi.
Kemudian ia mendekati rapat (kepadanya), maka adalah (rapatnya) itu
kadar dua busur panah atau lebih dekat (lagi). Lalu Ia wahyukan kepada
hamba-Nya apa yang Ia mahu wahyukan. Hatinya tidak mendusta apa
yang dia lihat”. (Surah Najmi, ayat 5 – 11).
Nabi s.a.w menggambarkan suasana demikian dengan cara lain, “Yang beriman (yang sejahtera) adalah cermin kepada yang beriman (yang sejahtera)” .
Dalam ayat ini yang sejahtera yang pertama ialah hati orang yang
beriman yang sempurna, sementara yang sejahtera kedua itu ialah
yang memancar kepada hati orang yang beriman itu, tidak lain
daripada Allah Yang Maha Tinggi sendiri. Allah menamakan Diri-Nya
di dalam Quran sebagai Yang Mensejahterakan. “Dia jualah
Allah yang tiada Tuhan melainkan Dia…Yang Mensejahterakan (Pemelihara
iman), Pemelihara segala-galanya” . (Surah Hasyr, ayat 23).
Kediaman ‘roh sultan' di akhirat ialah syurga Firdaus, syurga yang tinggi.
Setesen
di mana roh-roh berhenti adalah tempat rahsia yang Allah buatkan
untuk Diri-Nya di tengah-tengah hati, di mana Dia simpankan
rahsia-Nya (Sirr) untuk disimpan dengan selamat. Keadaan roh ini
diceritakan oleh Allah melalui pesuruh-Nya:
“Insan adalah rahsia-Ku dan Aku rahsianya”.
“Insan adalah rahsia-Ku dan Aku rahsianya”.
Urusannya
ialah kebenaran (hakikat) yang diperolehi dengan mencapai keesaan;
mencapai keesaan itulah tuagsnya. Ia membawa yang banyak kepada
kesatuan dengan cara terus menerus menyebut nama-nama keesaan di
dalam bahasa rahsia yang suci. Ia bukan bahasa yang berbunyi di
luar.
“Dan jika engkau nyaringkan perkataan, maka Sesungguhnya Dia mengetahui rahsia dan yang lebih tersembunyi”. (Surah Ta Ha, ayat 7)
“Dan jika engkau nyaringkan perkataan, maka Sesungguhnya Dia mengetahui rahsia dan yang lebih tersembunyi”. (Surah Ta Ha, ayat 7)
Hanya Allah mendengar bahasa roh suci dan hanya Allah mengetahui keadaannya.
Nikmat
bagi roh ini ialah penyaksian terhadap ciptaan Allah yang pertama.
Apa yang dilihatnya ialah keindahan Allah. Padanya terdapat
penyaksian rahsia. Pandangan dan pendengaran menjadi satu. Tidak
ada perbandingan dan tidak ada persamaan tentang apa yang
disaksikanya. Dia menyaksikan sifat Allah, keperkasaan dan
kekerasan-Nya sebagai esa dengan keindahan, kelembutan dan
kemurahan-Nya.
Bila
manusia temui matlamatnya, tempat kediamannya, bila dia temui akal
asbab, pertimbangan keduniaannya yang memandunya selama ini akan
tunduk kepada Perintahnya; hatinya akan rasa gentar bercampur
hormat, lidahnya terkunci. Dia tidak berupaya menceritakan keadaan
tersebut kerana Allah tidak menyerupai sesuatu.
Bila
apa yang diperkatakan di sini sampai ke telinga orang yang
berilmu, mula-mula cubalah memahami tahap pengetahuan sendiri.
Tumpukan perhatian kepada kebenaran (hakikat) mengenai
perkara-perkara yang sudah diketahui sebelum mendongak ke ufuk yang
lebih tinggi, sebelum mencari peringkat baharu, semoga mereka
memperolehi pengetahuan tentang kehalusan perlaksanaan Ilahi. Semoga
mereka tidak menafikan apa yang sudah diperkatakan, tetapi
sebaliknya mereka mencari makrifat, kebijaksanaan untuk mencapai
keesaan. Itulah yang sangat diperlukan.
7: ILMU PENGETAHUAN DAN PERKEMBANGAN KEROHANIAN
Ilmu
pengetahuan zahir mengenai benda-benda yang nyata dibahagikan
kepada dua belas bahagian dan ilmu pengetahuan batin juga
dibahagikan kepada dua belas bahagian. Bahagian-bahagian tersebut
dibahagikan di kalangan orang awam dan orang khusus, hamba-hamba
Allah yang sejati, menurut kadar keupayaan dan kebolehan mereka.
Bagi tujuan yang berkaitan dengan kita pembicaraan ilmiah mengenai ini dibuat dalam empat bahagian. Bahagian pertama melibatkan peraturan agama , mengenai kewajipan dan larangan berhubung dengan perkara-perkara dan peraturan-peraturan di dalam dunia ini. Kedua
menyentuh soal pengertian atau maksud dalaman serta tujuan kepada
peraturan-peraturan tersebut dan bahagian ini dinamakan bidang
kerohanian yaitu pengetahuan mengenai perkara-perkara yang tidak
nyata. Ketiga mengenai hakikat kerohanian yang tersembunyi yang dinamakan kearifan. Keempat
mengenai hakikat dalaman kepada hakikat yaitu mengenai kebenaran
yang sebenar-benarnya. Manusia yang sempurna perlu mempelajari
semua bidang atau bahagian tersebut dan mencari jalan ke arahnya.
Nabi s.a.w bersabda, “Agama
ialah pokok, kerohanian adalah dahannya, kearifan (makrifat)
adalah daunnya, kebenaran (hakikat) adalah buahnya. Quran dengan
ulasannya, keterangannya, terjemahannya dan ibarat-ibaratnya mengandungi
semuanya itu” . Di dalam buku al-Najma perkataan-perkataan
tafsir, ulasan dan takwil serta terjemahan melalui ibarat
dimengertikan sebagai: ulasan terhadap Quran adalah keterangan dan
perincian bagi faedah kefahaman orang awam, sementara terjemahan
melalui ibarat adalah keterangan tentang maksud yang tersirat yang
boleh diselami melalui tafakur yang mendalam serta memperolehi ilham
sebagaimana yang dialami oleh orang-orang beriman yang sejati.
Terjemahan yang demikian adalah untuk hamba-hamba Allah yang khusus
lagi teguh, berterusan di dalam suasana kerohanian mereka dan
teguh dengan pengetahuan yang membolehkan mereka membuat
pertimbangan yang benar. Kaki mereka teguh berpijak di atas bumi
sementara hati dan fikiran mereka menjulang kepada ilmu ketuhanan.
Dengan rahmat Allah keadaan berterusan begini yang tidak bercampur
dengan keraguan di tempatkan di tengah-tengah hati mereka. Hati
yang teguh dalam suasana ini bersesuaian dengan bahagian kalimah
tauhid “La ilaha illa Llah” , pengakuan terakhir keesaan.
“Dia
jualah yang menurunkan Kitab kepada kamu. Sebahagiannya adalah
ayat-ayat yang menghukum, yaitu ibu-ibu bagi Kitab, dan
(sebahagian) yang lain adalah ayat-ayat yang perlukan takwil.
Adapun orang-orang yang di hati mereka ada kesesatan mencari-cari
apa yang ditakwil daripadanya kerana hendak membuat fitnah dan
kerana hendak membuat takwilnya sendiri padahal tidak mengetahui
takwilnya melainkan Allah dan orang-orang yang teguh kuat di dalam
ilmu berkata, ‘Kami beriman kepadanya (kerana) semua itu daripada
Tuhan kami', dan tidak mengerti melainkan orang-orang yang
mempunyai fikiran”. (Surah Imraan, ayat 7)
Jika pintu kepada ayat ini terbuka akan terbuka juga semua pintu-pintu kepada alam rahasia batin.
Hamba
Allah yang sejati berkewajipan melaksanakan perintah-perintah-Nya
dan menjauhkan diri daripada larangan-Nya. Dia juga perlu menentang
ego dirinya dan membendung kecenderungan jasad yang tidak sehat.
Asas penentangan ego terhadap agama adalah dalam bentuk khayalan
dan gambaran yang bercanggah dengan kenyataan. Pada peringkat
kerohanian ego yang khianat itu menggalakkan seseorang supaya
memperakui dan mengikuti sebab-sebab dan rangsangan yang hanya hampir
dengan kebenaran (bukan kebenaran yang sejati), walaupun ianya
risalat nabi dan fatwa wali yang telah diubah, juga mengikuti guru
yang pendapatnya salah. Pada peringkat makrifat ego cuba
menggalakkan seseorang supaya memperakui kewalian dirinya sendiri
malah ego juga mengheret seseorang kepada mengakui ketuhanannya –
dosa paling besar menganggapkan diri sendiri sebagai bersekutu dengan
Allah. Allah berfirman: “Tidakkah engkau perhatikan orang yang mengambil hawa nafsunya sebagai tuhan..” (Surah Furqaan, ayat 43).
Tetapi
peringkat kebenaran sejati adalah berbeda. Ego dan iblis tidak
boleh sampai ke sana . Malah malaikat juga tidak sampai ke sana .
Sesiapa sahaja kecuali Allah jika sampai ke sana pasti terbakar.
Jibrail berkata kepada Nabi Muhamamd s.a.w pada sempadan peringkat
ini, “Jika aku mara satu langkah lagi aku akan terbakar menjadi
abu”.
Hamba
Allah yang sejati bebas daripada perlawanan egonya dan iblis
kerana dia dilindungi oleh perisai keikhlasan dan kesucian.
“Ia (iblis) berkata: Oleh itu demi kemuliaan-Mu, aku akan sesatkan mereka semuanya, kecuali di antara mereka hamba-hamba-Mu yang dibersihkan” . (Surah Shad, ayat 82 & 83).
“Ia (iblis) berkata: Oleh itu demi kemuliaan-Mu, aku akan sesatkan mereka semuanya, kecuali di antara mereka hamba-hamba-Mu yang dibersihkan” . (Surah Shad, ayat 82 & 83).
Manusia
tidak dapat mencapai hakikat kecuali dia suci murni kerana
sifat-sifat keduniaannya tidak akan meninggalkannya sehinggalah
hakikat menyata dalam dirinya. Ini adalah keikhlasan sejati.
Kejahilannya hanya akan meninggalkannya bila dia menerima
pengetahuan tentang Zat Allah. Ini tidak dapat dicapai dengan pelajaran;
hanya Allah tanpa pengantaraan boleh mengajarnya. Bila Allah Yang
Maha Tinggi sendiri yang menjadi Guru, Dia kurniakan ilmu yang
daripada-Nya sebagaimana Dia lakukan kepada Khaidhir. Kemudian
manusia dengan kesedaran yang diperolehinya sampai kepada peringkat
makrifat di mana dia mengenali Tuhannya dan menyembah-Nya yang dia
kenal.
Orang
yang sampai kepada suasana ini memiliki penyaksian roh suci dan
dapat melihat kekasih Allah, Nabi Muhamamd s.a.w. Dia boleh
bercakap dengan baginda s.a.w mengenai segala perkara daripada awal
hingga ke akhirnya dan semua nabi-nabi yang lain memberikannya
khabar gembira tentang janji penyatuan dengan yang dikasihi. Allah
menggambarkan suasana ini: “Kerana Barangsiapa taat kepada
Allah dan rasul-Nya, maka mereka beserta orang-orang yang diberi
nikmat daripada nabi-nabi, siddiqin, syuhada dan salihin dan Alangkah
baiknya mereka ini sebagai sahabat rapat”. (Surah Nisaa' ,ayat 69).
Orang
yang tidak boleh menemui pengetahuan ini di dalam dirinya tidak
akan menjadi arif walaupun dia membaca seribu buah buku. Nikmat
yang boleh diharapkan oleh orang yang mempelajari ilmu zahir ialah
syurga; di sana semua yang dapat dilihat adalah kenyataan
sifat-sifat Ilahi dalam bentuk cahaya. Tidak kira bagaimana
sempurna pengetahuannya tentang perkara nyata yang boleh dilihat dan
dipercayai, ia tidak membantu seseorang untuk masuk kepada suasana
kesucian dan mulia, iaitu kehampiran dengan Allah, kerana seseorang
itu perlu terbang ke tempat tersebut dan untuk terbang perlu
kepada dua sayap. Hamba Allah yang sejati adalah yang terbang ke
sana dengan menggunakan dua sayap, iaitu pengetahuan zahir dan
pengetahuan batin, tidak pernah berhenti di tengah jalan, tidak
tertarik dengan apa sahaja yang ditemui dalam perjalanannya. Allah
berfirman melalui rasul-Nya: “Hamba-Ku, jika kamu ingin masuk
kepada kesucian berhampiran dengan-Ku jangan pedulikan dunia ini
ataupun alam tinggi para malaikat, tidak juga yang lebih tinggi di
mana kamu boleh menerima sifat-sifat-Ku yang suci”.
Dunia
kebendaan ini menjadi godaan dan tipu daya syaitan kepada orang
yang berilmu. Alam malaikat menjadi rangsangan kepada orang yang
bermakrifat dan suasana sifat-sifat Ilahi menjadi godaan kepada
orang yang memiliki kesedaran terhadap hakikat. Sesiapa yang
berpuas hati dengan salah satu daripada yang demikian akan
terhalang daripada kurniaan Allah yang membawanya hampir dengan Zat-Nya.
Jika mereka tertarik dengan godaan dan rangsangan tersebut mereka
akan berhenti, mereka tidak boleh maju ke hadapan, mereka tidak
boleh terbang lebih tinggi. Walaupun matlamat mereka adalah
kehampiran dengan Pencipta mereka tidak lagi boleh sampai ke sana .
Mereka telah terpedaya, mereka hanya memiliki satu sayap.
Orang
yang mencapai kesedaran tentang hakikat yang sebenar, menerima
rahmat dan kurniaan dari Allah yang tidak pernah mata melihatnya
dan tidak pernah telinga mendengarnya dan tidak pernah hati
mengetahui namanya. Inilah syurga kehampiran dan keakraban dengan
Allah. Di sana tidak ada mahligai permata juga tidak ada bidadari
yang cantik sebagai pasangan. Semoga manusia mengetahui nilai
dirinya dan tidak berkehendak, tidak menuntut apa yang tidak layak
baginya. Saidina Ali r.a berkata, “Semoga Allah merahmati orang
yang mengetahui harga dirinya, yang tahu menjaga diri agar berada
di dalam sempadannya, yang memelihara lidahnya, yang tidak
menghabiskan masanya dan umurnya di dalam sia-sia”.
Orang
yang berilmu mestilah menyedari bahawa bayi roh yang lahir dalam
hatinya adalah pengenalan mengenai kemanusiaan yang sebenar, iaitu
insan yang sejati. Dia patut mendidik bayi hati, ajarkan keesaan
melalui berterusan menyedari tentang keesaan – tinggalkan keduniaan
kebendaan ini yang berbilang-bilang, cari alam kerohanian, alam
rahsia di mana tiada yang lain kecuali Zat Allah. Dalam kenyataannya
di sana bukan tempat, ia tidak ada permulaan dan tidak ada penghujung.
Bayi hati terbang melepasi padang yang tiada berkesudahan itu,
menyaksikan perkara-perkara yang tidak pernah dilihat mata
sebelumnya, tiada sesiapa bercerita mengenainya, tiada sesiapa
boleh menggambarkannya. Tempat yang menjadi rumah kediaman bagi
mereka yang meninggalkan diri mereka dan menemui keesaan dengan Tuhan
mereka, mereka yang memandang dengan pandangan yang sama dengan
Tuhan mereka, pandangan keesaan. Bila mereka menyaksikan keindahan
dan kemuliaan Tuhan mereka tidak ada apa lagi yang tinggal dengan
mereka. Bila dia melihat matahari dia tidak dapat melihat yang
lain, dia juga tidak dapat melihat dirinya sendiri. Bila keindahan
dan kemurahan Allah menjadi nyata apa lagi yang tinggal dengan
seseorang? Tidak ada apa-apa!
Nabi s.a.w bersabda, “Seseorang perlu dilahirkan dua kali untuk sampai kepada alam malaikat”.
Ia adalah kelahiran maksud daripada perbuatan dan kelahiran rohani
daripada jasad. Kemungkinan yang demikian ada dengan manusia. Ini
adalah keanehan rahsia manusia. Ia lahir daripada percampuran
pengetahuan tentang agama dan kesedaran terhadap hakikat, sebagaimana
bayi lahir hasil daripada percampuran dua titik air.
“Sesungguhnya
Kami telah jadikan manusia daripada setitik (mani) yang
bergiliran, yang Kami berikan percubaan kepada mereka, iaitu Kami
jadikan dia mendengar dan melihat”. (Surah Insaan, ayat 2).
Bila
maksud menjadi nyata dalam kewujudan ia menjadi mudah untuk
melepasi bahagian yang cetek dan masuk ke dalam laut penciptaan dan
membenamkan dirinya ke dasar hukum-hukum peraturan Allah. Sekalian
alam kebendaan ini hanyalah satu titik jika dibandingkan dengan
alam kerohanian. Hanya bila semua ini difahamkan maka kuasa
kerohanian dan cahaya keajaiban yang bersifat ketuhanan, hakikat
yang sebenar-benarnya, memancar ke dalam dunia tanpa perkataan tanpa
suara.
8: TAUBAT DAN PENGAJARAN MELALUI PERKATAAN
Tahap-tahap
dan peringkat-peringkat perubahan kerohanian telah pun disebut.
Perlu ditegaskan bahawa setiap peringkat dicapai terutamanya dengan
taubat. Bolehlah dipelajari cara bertaubat dengan orang yang
mengetahui cara berbuat demikian dan yang telah sendirinya bertaubat.
Taubat yang sebenar dan menyeluruh merupakan langkah pertama di dalam
perjalanan. “(Ingatlah) tatkala orang-orang kafir itu adakan
dalam hati mereka kesombongan (iaitu) kesombongan jahiliah. Lalu
Allah turunkan ketenteraman atas rasul-Nya dan atas mukmin. Dan Dia
wajibkan mereka (ucapkan) perkataan menjaga keselamatan (taubat)
kerana mereka lebih berhak dengan itu, dan memang (mereka) ahlinya,
dan adalah Allah mengetahui tiap sesuatu”. (Surah Fath, ayat 26).
Keadaan takutkan Allah mempunyai maksud yang sama dengan kalimah “ La ilaha illa Llah” – tiada Tuhan, tiada apa-apa, kecuali Allah. Bagi orang yang mengetahui ini akan ada perasaan
takut kehilangan-Nya, kehilangan perhatian-Nya, cinta-Nya,
keampunan-Nya; dia takut dan malu melakukan kesalahan sedangkan Dia
melihat, dan takutkan azab-Nya. Jika seseorang itu tidak berkeadaan
demikian dia perlu mendapatkaan orang yang takutkan Allah dan
menerima keadaan takutkan Allah itu daripada orang berkenaan.
Sumber
dari mana perkataan itu diterima mestilah bersih dan suci daripada
segala-galanya kecuali Allah, dan sesiapa yang menerimanya
mestilah ada kebolehan untuk membezakan antara perkataan orang yang suci
hatinya dengan perkataan orang awam. Penerimanya mestilah sedar
cara perkataan itu diucapkan, kerana perkataan yang bunyinya sama
mungkin mempunyai maksud yang jauh berbeza. Tidak mungkin perkataan
yang datangnya daripada sumber yang asli sama dengan perkataan
yang datangnya daripada sumber lain.
Hatinya
menjadi hidup bila dia menerima benih tauhid daripada hati yang
hidup kerana benih yang demikian sangat subur, itulah benih
kehidupan. Tidak ada yang tumbuh daripada benih yang kering lagi tiada
kehidupan. Kalimah suci “La ilaha illa Llah” disebut dua kali di
dalam Quran menjadi bukti. “(Kerana) apabila dikata kepada
mereka “Tiada Tuhan melainkan Allah” mereka menyombong. Dan mereka
berkata, ‘Apakah kami mesti tinggalkan tuhan-tuhan kami buat
(mengikut) seorang ahli syair dan gila?” (Surah Shaaffaat. Ayat 35
& 36).
Ini adalah keadaan orang awam yang baginya rupa luar termasuk kewujudan zahirnya adalah tuhan-tuhan. “Oleh
itu Ketahuilah bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah. Dan
mintalah perlindungan bagi buah amal kamu, dan bagi mukmin dan
mukminat, dan Allah mengetahui tempat usaha kamu (di siang hari)
dan tempat kembali kamu (pada malam hari)”. (Surah Muhammad, ayat
19).
Firman Allah ini menjadi panduan kepada orang-orang beriman yang tulen yang takutkan Allah.
Saidina
Ali r.a meminta Rasulullah s.a.w mengajarkan kepadanya cara yang
mudah, paling bernilai, paling cepat kepada keselamatan. Baginda
s.a.w menanti Jibrail memberikan jawapannya daripada sumber Ilahi.
Jibrail datang dan mengajarkan baginda s.a.w mengucapkan “La ilaha”
sambil memusingkan mukanya yang diberkati ke kanan, dan mengucapkan
“illa Llah” sambil memusingkan mukanya ke kiri, ke arah hati
sucinya yang diberkati. Jibrail mengulanginya tiga kali; Nabi s.a.w
mengulanginya tiga kali dan mengajarkan yang demikian kepada
Saidina Ali r.a dengan mengulanginya tiga kali juga. Kemudian
baginda s.a.w mengajarkan yang demikian kepada sahabat-sahabat baginda.
Saidina Ali r.a merupakan orang yang pertama bertanya dan menjadi
orang yang pertama diajarkan.
Kemudian satu hari selepas kembali daripada peperangan, Nabi s.a.w berkata kepada pengikut-pengikut baginda, “Kita baharu kembali daripada peperangan yang kecil untuk menghadapi peperangan yang besar” .
Baginda s.a.w merujukkan kepada perjuangan dengan ego diri
sendiri, keinginan yang rendah yang menjadi musuh kepada penyaksian
kalimah tauhid. Baginda s.a.w bersabda, “Musuh kamu yang paling besar ada di bawah rusuk kamu ”.
Cinta Ilahi tidak akan hidup sehinggalah musuhnya, hawa nafsu badaniah kamu, mati dan meninggalkan kamu.
Mula-mulanya
kamu mesti bebas daripada ego kamu yang mengheret kamu kepada
kejahatan. Kemudian kamu akan mula memiliki suara hati yang belum
penuh, walaupun kamu masih belum bebas sepenuhnya daripada dosa.
Kamu akan memiliki perasaan mengkritik diri sendiri – tetapi ia belum
mencukupi. Kamu mesti melepasi tahap tersebut kepada peringkat di
mana hakikat yang sebenarnya dibukakan kepada kamu, kebenaran
tentang benar dan salah. Kemudian kamu akan berhenti melakukan
kesalahan dan akan hanya melakukan kebaikan. Dengan demikian diri
kamu akan menjadi bersih. Di dalam menentang hawa nafsu dan tarikan
badan kamu, kamu mestilah melawan nafsu kehaiwanan – kerakusan,
terlalu banyak tidur, pekerjaan yang sia-sia – dan menentang sifat-sifat
haiwan liar di dalam diri kamu – kekejian, marah, kasar dan
berkelahi. Kemudian kamu mesti usahakan membuang perangai-perangai
ego yang jahat, takabur, sombong, dengki, dendam, tamak dan
lain-lain penyakit tubuh dan hati kamu. Cuma orang yang berbuat
demikian yang benar-benar bertaubat dan menjadi bersih, suci murni
dan tulen. “Sesungguhnya Allah kasih kepada orang yang bertaubat dan memelihara kesuciannya”. (Surah Baqarah, ayat 222).
Dalam
melakukan taubat seseorang itu mestilah mengambil perhatian supaya
penyesalannya tidak samar-samar dan tidak juga secara umum agar
dia tidak jatuh ke dalam ancaman Allah: “Tidak kira berapa banyak mereka bertaubat mereka tidak sebenarnya menyesal. Taubat mereka tidak diterima”.
Ini
ditujukan kepada mereka yang hanya mengucapkan kata-kata taubat
tetapi tidak tahu sejauh mana dosa mereka, malah tidak mengambil
tindakan pembaikan dan pencegahan. Itulah taubat yang biasa, taubat
zahir yang tidak menusuk kepada punca dosa. Ia adalah umpama orang
yang cuba menghapuskan rumput dengan memotong bahagian di atas
tanah tetapi tidak mencabut akarnya yang di dalam bumi. Tindakan
yang demikian membantu rumput untuk tumbuh dengan lebih segar.
Orang yang bertaubat dengan mengetahui kesalahannya dan punca
kesalahan itu berazam tidak mengulanginya dan membebaskan dirinya
daripada kesalahan itu, mencabut akar pokok yang merosakkan itu.
Cangkul yang digunakan untuk menggali akarnya, punca kepada
dosa-dosa, ialah pengajaran kerohanian daripada guru yang benar.
Tanah mestilah dibersihkan sebelum ditanam pokok orkid.
“Dan Kami bawakan perumpamaan kepada manusia supaya mereka memikirkannya”. (Surah Hasyr, ayat 21).
“Dia
jualah Penerima taubat hamba-hamba-Nya dan mengampunkan dosa, dan
Dia mengetahui apa yang kamu kerjakan”. (Surah Syura, ayat 25).
“Kecuali
orang yang bertaubat dan beriman dan mengerjakan amal salih, maka
mereka itu Allah tukarkan kejahatan mereka dengan kebaikan kerana
adalah Allah itu Pengampun, Penyayang”. (Surah Furqaan, ayat 70).
Ketahuilah taubat yang diterima tandanya ialah seseorang itu tidak lagi jatuh ke dalam dosa tersebut.
Ada dua jenis taubat , taubat orang dan taubat mukmin sejati .
Orang awam berharap meninggalkan kejahatan dan masuk kepada
kebaikan dengan cara mengingati Allah dan mengambil langkah usaha
bersungguh-sungguh, meninggalkan hawa nafsunya dan kesenangan
badannya dan menekankan egonya. Dia mesti meninggalkan keegoannya
yang ingkar terhadap peraturan Allah dan masuk kepada taat. Itulah
taubatnya yang menyelamatkannya dari neraka dan memasukkannya ke
dalam syurga.
Orang
mukmin sejati, hamba Allah yang tulen, berada di dalam suasana
yang jauh berbeza. Mereka berada pada makam makrifat yang jauh
lebih tinggi daripada makam orang awam yang paling baik. Sebenarnya
bagi mereka tidak ada lagi anak tangga untuk dipanjat; mereka telah
sampai kepada kehampiran dengan Allah. Mereka telah meninggalkan
kesenangan dan nikmat dunia ini dan menikmati kelazatan alam
kerohanian – rasa kehampiran dengan Allah, nikmat menyaksikan
Zat-Nya dengan mata keyakinan.
Perhatian
orang awam tertuju kepada dunia ini dan kesenangan mereka adalah
merasai nikmat kebendaan dan kewujudan kebendaannya. Malah, jika
kewujudan kebendaan manusia dan dunia merupakan satu kesilapan
begitu jugalah nikmat dan kecacatan yang paling baik daripadanya.
Kata-kata yang diucapkan oleh orang arif, “Kewujudan dirimu merupakan dosa, menyebabkan segala dosa menjadi kecil jika dibandingkan dengannya” .
Orang arif selalu mengatakan bahawa kebaikan yang dilakukan oleh
orang baik-baik tidak mencapai kehampiran dengan Allah tidak lebih
daripada kesalahan orang yang hampir dengan-Nya. Jadi, bagi
mengajar kita memohon keampunan terhadap kesalahan yang tersembunyi
yang kita sangkakan kebaikan, Nabi s.a.w yang tidak pernah berdosa
memohon keampunan daripada Allah sebanyak seratus kali sehari.
Allah Yang Maha Tinggi mengajarkan kepada rasul-Nya: “Pintalah perlindungan bagi buah amal kamu dan bagi mukmin dan mukminat”. (Surah Muhamamd, ayat 19).
Dia
jadikan rasul-Nya yang suci murni sebagai teladan tentang cara
bertaubat – dengan merayu kepada Allah supaya menghilangkan ego
seseorang, sifat-sifatnya dan dirinya, semuanya pada diri seseorang,
mencabut kewujudan diri seseorang. Inilah taubat yang sebenarnya.
Taubat
yang demikian meninggalkan segala-galanya kecuali Zat Allah, dan
berazam untuk kembali kepada-Nya, kembali kepada kehampiran-Nya
untuk melihat Wajah Ilahi. Nabi s.a.w menjelaskan taubat yang demikian
dengan sabda baginda s.a.w, “ Ada sebahagian hamba-hamba Allah yang
tulen yang tubuh mereka berada di sini tetapi hati mereka berada
di sana , di bawah arasy”. Hati mereka berada pada langit
kesembilan, di bawah arasy Allah kerana penyaksian suci terhadap
Zat-Nya tidak mungkin berlaku pada alam bawah.
Di
sini hanya kenyataan atau penzahiran sifat-sifat suci-Nya yang
dapat disaksikan, memancar ke atas cermin yang bersih kepunyaan
hati yang suci. Saidina Umar r.a berkata, “Hatiku melihat Tuhanku dengan
cahaya Tuhanku”. Hati yang suci adalah cermin di mana keindahan,
kemuliaan dan kesempurnaan Allah memancar. Nama lain yang diberi
kepada suasana ini ialah pembukaan (kasyaf), menyaksikan
sifat-sifat Ilahi yang suci.
Bagi
memperolehi suasana tersebut, untuk membersihkan dan menyinarkan
hati, perlulah kepada guru yang matang, yang di dalam keesaan
dengan Allah, yang disanjung dan dimuliakan oleh semua, dahulu dan
sekarang. Guru berkenaan mestilah telah sampai kepada makam
kehampiran dengan Allah dan dihantar balik ke alam rendah oleh
Allah untuk membimbing dan menyempurnakan mereka yang layak tetapi
masih mempunyai kecacatan.
Di
dalam penurunan mereka untuk melakukan tugas tersebut wali-wali
Allah mestilah berjalan Sesuai dengan sunnah Rasulullah s.a.w
dengan mengikuti teladan baginda s.a.w, tetapi tugas mereka berlainan
dengan tugas rasul. Rasul diutuskan untuk menyelamatkan orang ramai
dan juga orang-orang yang beriman. Guru-guru tadi pula tidak
dihantar untuk mengajar semua orang tetapi hanyalah sebilangan yang
dipilih sahaja. Rasul-rasul diberi kebebasan dalam menjalankan
tugas mereka, sementara wali-wali yang mengambil tugas sebagai guru
mesti mengikuti jalan rasul-rasul dan nabi-nabi.
Guru
kerohanian yang mengaku diri mereka merdeka, menyamakan dirinya
dengan nabi, jatuh kepada kesesatan dan kekufuran. Bila Nabi s.a.w
mengatakan sahabat-sahabat baginda yang arif adalah umpama nabi-nabi
Bani Israil, baginda memaksudkan lain daripada ini – kerana nabi-nabi
yang datang selepas Musa a.s semuanya mengikuti prinsip agama yang
dibawa oleh Musa a.s. Mereka tidak membawa peraturan baharu. Mereka
mengikuti undang-undang yang sama. Seperti mereka juga orang-orang
arif dari kalangan umat Nabi Muhammad s.a.w yang bertugas
membimbing sebahagian daripada orang-orang suci yang dipilih,
mengikuti kebijaksanaan Nabi s.a.w, tetapi menyampaikan perintah dan
larangan dengan cara baharu yang berbeza, terbuka dan jelas,
menunjukkan kepada murid-murid mereka dengan perbuatan yang mereka
kerjakan pada masa dan keadaan yang berlainan. Mereka memberi
dorongan kepada murid-murid mereka dengan menunjukkan kelebihan dan
keindahan prinsip-prinsip agama. Tujuan mereka ialah membantu
pengikut-pengikut mereka menyucikan hati yang menjadi tapak untuk
membena tugu makrifat.
Dalam
semua itu mereka mengikut teladan daripada pengikut-pengikut
Rasulullah s.a.w yang terkenal sebagai ‘golongan yang memakai baju
bulu' yang telah meninggalkan semua aktiviti keduniaan untuk berdiri
di pintu Rasulullah s.a.w dan berada hampir dengan baginda. Mereka
menyampaikan khabar sebagaimana mereka menerimanya secara langsung
daripada mulut Rasulullah s.a.w. Dalam kehampiran mereka dengan
Rasulullah s.a.w mereka telah sampai kepada peringkat di mana
mereka boleh bercakap tentang rahsia israk dan mikraj Rasulullah
s.a.w sebelum baginda membuka rahsia tersebut kepada sahabat-sahabat
baginda.
Wali-wali
yang menjadi guru memiliki kehampiran yang serupa dengan Nabi
s.a.w dengan Tuhannya. Amanah dan penjagaan terhadap ilmu ketuhanan
yang serupa dianugerahkan kepada mereka. Mereka merupakan Pemegang
sebahagian daripada kenabian, dan diri batin mereka selamat di bawah
penjagaan Rasulullah s.a.w.
Tidak
semua orang yang memiliki ilmu berada di dalam keadaan tersebut.
Mereka yang sampai ke situ adalah yang lebih hampir kepada
Rasulullah s.a.w daripada anak-anak dan keluarga mereka sendiri dan
mereka adalah umpama anak-anak kerohanian Rasulullah s.a.w yang
hubungannya lebih erat daripada hubungan darah. Mereka adalah
pewaris sebenar kepada Nabi s.a.w. Anak yang sejati memiliki zat
dan rahsia bapanya pada rupa zahirnya dan juga pada batinnya. Nabi
s.a.w menjelaskan rahasia ini, “Ilmu khusus adalah umpama
khazanah rahasia yang hanya mereka yang mengenali Zat Allah boleh
mendapatkannya. Namun bila rahasia itu dibukakan orang yang mempunyai
kesedaran dan ikhlas tidak menafikannya”.
Ilmu
tersebut dimasukkan kepada Nabi s.a.w pada malam baginda s.a.w
mikraj kepada Tuhannya. Rahsia itu tersembunyi di dalam diri
baginda di sebalik tiga ribu tabir hijab. Baginda s.a.w tidak membuka
rahsianya melainkan kepada sebahagian pengikut baginda yang sangat
hampir dengan baginda. Melalui penyebaran dan keberkatan rahsia
inilah Islam akan terus memerintah sehingga ke hari kiamat.
Pengetahuan
batin tentang yang tersembunyi membawa seseorang kepada rahsia
tersebut. Sains, kesenian dan kemahiran keduniaan adalah umpama
kerangka kepada pengetahuan batin. Mereka yang memiliki pengetahuan
kerangka itu bolehlah mengharapkan satu hari nanti mereka diberi
kesempatan untuk memiliki apa yang di dalam kerangka. Sebahagian
daripada mereka yang berilmu memiliki apa yang patut dimiliki oleh
seorang manusia secara umumnya sementara sebahagian yang lain
menjadi ahli dan memelihara ilmu tersebut daripada hilang. Ada
golongan yang menyeru kepada Allah dengan nasihat yang baik. Sebahagian
daripada mereka mengikuti sunnah Nabi s.a.w dan dipimpin oleh
Saidina Ali r.a. yang menjadi pintu kepada gedung ilmu yang
melaluinya masuklah mereka yang menerima undangan dari Allah. “Serulah
ke jalan Tuhanmu dengan bijaksana dan nasihat dan bantahlah mereka
dengan cara yang lebih baik” . (Surah Nahl, ayat 125).
Maksud
dan perkataan mereka adalah sama. Perbezaan pada zahirnya hanyalah
pada perkara-perkara terperinci dan cara pelaksanaannya.
Sebenarnya
ada tiga makna yang kelihatan sebagai tiga jenis ilmu yang berbeza
– dilakukan secara berbeza, tetapi menjurus kepada yang satu
Sesuai dengan sunnah Rasulullah s.a.w. Ilmu dibahagikan kepada tiga
yang tidak ada seorang manusia boleh menanggung keseluruhan beban ilmu
itu juga tidak berupaya mengamalkan dengan sekaliannya.
Bahagian pertama ayat di atas “Serulah ke jalan Tuhanmu dengan bijaksana (hikmah)” ,
Sesuai dengan makrifat, zat dan permulaan kepada segala sesuatu,
pemiliknya mestilah sebagaimana Nabi s.a.w beramal Sesuai
dengannya. Ia hanya dikurniakan kepada lelaki sejati yang berani,
tentera kerohanian yang akan mempertahankan kedudukannya dan
menyelamatkan ilmu tersebut. Nabi s.a.w bersabda, “Kekuatan semangat lelaki sejati mampu menggoncang gunung” .
Gunung di sini menunjukkan keberatan hati sesetengah manusia. Doa
lelaki sejati yang menjadi tentera kerohanian dimakbulkan. Bila
mereka menciptakan sesuatu ia berlaku, bila mereka mahukan sesuatu
hilang maka ia pun hilang. “Dia kurniakan hikmah kepada
sesiapa yang Dia kehendaki, dan Barangsiapa dikurniakan hikmah maka
sesungguhnya dia telah diberi kebajikan yang banyak”. (Surah Baqarah,
ayat 269).
Jenis
kedua ialah ilmu zahir yang disebut Quran sebagai “seruan yang
baik”. Ia menjadi kulit kepada hikmah kebijaksanaan rohani. Mereka
yang memilikinya menyeru kepada kebaikan, mengajar manusia berbuat
baik dan meninggalkan larangan-Nya. Nabi s.a.w memuji mereka. Orang
yang berilmu menyeru dengan lemah lembut dan baik hati, sementara yang
jahil menyeru dengan kasar dan kemarahan.
Jenis
ketiga ialah ilmu yang menyentuh kehidupan manusia di dalam dunia.
Ia disebut sebagai ilmu agama (syariat) yang menjadi sarang kepada
hikmah kebijaksanaan (makrifat). Ia adalah ilmu yang diperuntukkan
kepada mereka yang menjadi pemerintah manusia; menjalankan keadilan ke
atas sesama manusia; pentadbiran manusia ke atas sesama manusia.
Bahagian terakhir ayat Quran yang di atas tadi menceritakan tugas
mereka “dan berbincanglah dengan mereka dengan cara yang lebih
baik”. Mereka ini menjadi kenyataan kepada sifat Allah “al-Qahhar”
Yang Maha Keras. Mereka berkewajipan menjaga peraturan di kalangan
manusia selaras dengan hukum Tuhan, seumpama sabut melindungi
tempurung dan tempurung melindungi isi.
Nabi s.a.w menasihatkan, “Biasakan
dirimu berada di dalam majlis orang-orang arif, taatlah kepada
pemimpin kamu yang adil. Allah Yang Maha Tinggi menghidupkan hati
dengan hikmah seperti Dia jadikan bumi yang mati hidup dengan
tumbuh-tumbuhan dengan menurunkan hujan” . Baginda s.a.w juga bersabda , “Hikmah adalah harta yang hilang bagi orang yang beriman, dikutipnya di mana sahaja ditemuinya”.
Malah
perkataan yang diucapkan oleh manusia biasa datangnya daripada Loh
Terpelihara menurut hukum Allah terhadap segala perkara daripada
awal hingga akhir. Loh itu disimpan pada alam tinggi pada akal
asbab tetapi perkataan diucapkan menurut makam seseorang. Perkataan
mereka yang telah mencapai makam makrifat adalah secara langsung
daripada alam tersebut, makam kehampiran dengan Allah. Di sana
tidak ada perantaraan.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar