Mitos
Ratu Kidul dadi pancadan paprentahan ing karaton
Kacihna majune teknologi komunikasi lan
informasi nuwuhake budaya anyar lan nggawe ”rusake” kabudayan Jawa, ananging
wong Jawa tetep ngugemi landhesan urip kang gegayutan kalawan anane titah ora
kasat mata.
Landhesan urip kang isih ngugemi anane
titah ora kasat mata iki raket gandheng cenenge kalawan kepriye sejatine wong
Jawa urip ing donya. Lire, kapercayane wong Jawa ing babagan urip lang
panguripan ora bisa uwal saka perangan jagad cilik (mikrokosmos) lan jagad
gedhe (makrokosmos), keplase uga gegayutan kalawan alam kasat mata lan alam
datan kasat mata. Salah sijine kapercayan kang dikarepake yaiku wong Jawa,
mligine kang urip ing tlatah Yogyakarta lan Solo, nganggep lan yakin yen
samodra kidul iku awujud karaton kang dikuwasani dening Kangjeng Ratu Kidul.
Tumrap wong Jawa kaprah, lire ora duwe pangerten jero babagan filosofi
kebatinan Jawa lan uga adoh saka karaton, Kangjeng Ratu Kidul dianggep
sawijining titah badan alus kang wujude kayadene manungsa lan nglenggahi dampar
keprabon, nyekel pengauwasa ing segara kidul. Lan isih ana panganggep liya kang
wusanane mbabar dadi mitos Kangjeng Ratu Kidul.
Ing buku Mitologi Kanjeng Ratu Kidul,
anggitane Y Argo Twikromo, weton Nidia Pustaka, 2006, dijlentrehake
filosofi-filosofi kang gegayutan kalawan mitos Kangjeng Ratu Kidul. Miturut
andharan ing buku iki, mitologi Kangjeng Ratu Kidul pranyata digunakake kanggo
pancadan tumrap panguwasa Karaton Kasultanan Ngayogyakarta (lan uga Karaton
Surakarta-red) nalika nglakokake paprentahan. Wong Jawa nganggep manawa donya
iku isine ana kang asipat wadag, pisik, bisa didulu mata lan donya kang asipat
datan kasat mata, alus, ora bisa didulu mata wantah. Ananging ing donyane wong
Jawa, kalorone kang asipat kasat mata lan datan kasat mata iku nyawiji dadi
siji. Ing nyawijine ngalam kalorone iku kabeh sesambungan kang asipat antarane
siji lan sijine padha-padha mbutuhake lan dibutuhake. Wusanane kabeh nggawe
alam dadi tumata. Sesambungane manungsa ing alam kodrati (alam nyata, alam
kasat mata) ora dibedakake kalawan titah ing alam adikodrati (alam
supranatural, alam datan kasat mata).
Yen dipindeng kanthi srana kaca mata
antropologis, mitos Kangjeng Ratu Kidul bisa dianggep minangka cultural
universal kang disengkuyung dening sawetara laku budaya utawa cultural
activities, kayata labuhan, crita rakyat utawa crita Panembahan Senopati,
kegiyatan sosial lan kegiatan lelandhesan keyakinan agama lan maneka laku utawa
ritual tradhisi liyane. Babagan iku nuduhake lan aweh tuntunan yen yektine
kepriye wong Jawa mindeng mitologi Kangjeng Ratu Kidul ora bisa dipisahake saka
laku ritual kang ndhasari utawa dadi panjurunge. Laku-laku kang lelandhesan
keyakinan ajaran agama kang gegayutan kalawan Kangjeng Ratu Kidul, mujudake
gegambaran alam pikiran lan kapercayane wong Jawa. Adhedhasar apa kang diugemi
wong Jawa, mitologi Kangjeng Ratu Kidul kang urip ing ngalam pikiran lan
kapercayan Jawa, digunakake kanggo sesambungan kalawan alam supranatural.
Pangajabe supaya donya iki tetep harmonis, imbang lan tansah kalinton
kaslametan lan karahayon. Ing bebrayan Jawa, Kangjeng Ratu Kidul iku ora mung
asipat legenda. Tumrap kapercayane saperangan gedhe warga bebrayan Jawa,
Kangjeng Ratu Kidul iku ana tenan. Ananging karana anane alam supranatural
tumrap wong Jawa ora bisa dijlentrehake, kaprah sinebut suwung awang-awung,
ndadekake anane laku-laku kang lelandhesan keyakinan agama kang ancase ngurmati
panguwasa alam supranatural, kayadene Kangjeng Ratu Kidul. Ana candhake.
Keyakinan supranatural sarana ngupadi salarase donya
saisine
Mitologi Kangjeng Ratu Kidul nuwuhake
kapercayan tumrap wong Jawa yen ing segara utawa samodra kidul ana panguwasa
kang asipat supranatural, datan kasat mata.
Kapercayan iku bisa didulu saka
laku-laku kang asipat lelandhesan keyakinan agama kang dilakoni dening Karaton
Ngayogyakarta (apadene Karaton Surakarta) kang ditujokake marang Kangjeng Ratu
Kidul. Kanthi laku ritual kang asipat lelandhesan keyakinan agama kang biyasane
mapan ing Parangkusuma iku, sacara mistis Karaton bisa mujudake imbang lan
tentreme donya. Yektine, tumrap Karaton Ngayogyakarta (lan Karaton Surakarta)
ora bakal bisa netepi kuwajibane yen durung bisa mujudake rasa tentrem ing
batin tumrap kabeh rakyat. Rasa tentrem ing batin iku bisa kawujud kanthi laku
nyedhak marang Gusti Kang Murbeng Dumadi. Kanthi mangkono, maneka rupa laku
utawa ritual kang asipat lelandhesan keyakinan agama iku wusanane minangka
srana kanggo nggayuh katentreman lan keslametan praja sakrakyate. Ing telenging
pikir wong Jawa, raja utawa ratu duwe jejibahan ngayomi rakyate. Karana iku,
raja ing Karaton Ngayogyakarta lan Surakarta tansah ngugemi laku kang asipat
nyedhak kalawan daya kekuwatan supranatural. Ing bebrayan Jawa, raja iku
nyangga godhan yang tanpa wates, mligine kang gegayutan kalawan panguwasane.
Sanggan godhan kang asipat tanpa wates iku uga ngandhut tanggung jawab tunggal
kang amba kanggo njaga murih donya tetep tumata.
Karana iku, raja kudu pinunjul. Lan
tumrap wong Jawa, raja iku dianggep dadi siji-sijine paraga kang bisa mbangun
lan njaga sesambungan antarane alam kodrati (kasat mata) lan alam adikodrati
(datan kasat mata). Iki kang dadi pawadan ing budaya Jawa raja utawa ratu iku
dianggep duwe panguwasa kang tanpa wates lan panguwasane iku ora bisa diatur
kanthi cara-cara kang kaprah ing ngalam donya iki. Rakyat dhewe uga duwe pangarep-arep
raja utawa ratu bisa ngrampungi sakabehing rubeda kang tuwuh saka alam kanthi
srana kekuwatan gaib kang diduweni. Upaya ngugemi mitologi Kangjeng Ratu Kidul
iki pranyata ora mung dilakoni dening raja utawa sentana dalem ing Karaton.
Para warga bebrayan ing tlatah Yogyakarta (lan Solo) uga duwe cara dhewe kanggo
ngugemi keyakinan babagan Kangjeng Ratu Kidul iki. Mitologi Kangjeng Ratu Kidul
dadi sarana kanggo tumindak lan nyawiji marang alam. Iku amarga saperangan
gedhe warga bebrayan duwe keyakinan religius kang padha, magepokan kalawan
mitologi Kangjeng Ratu Kidul. Laku lelandhesan keyakinan agama gegayutan
kalawan mitologi Kangjeng Ratu Kidul kang dilakoni warga bebrayan racake ora
padha kalawan kang dilakoni pehak Karaton. Ananging kalorone bisa lumaku bareng
lan nyawiji kanggo mujudake katentreman ing donya.
Lan ing kabudayane wong Jawa (ing
dhudhahan buku iki ateges tlatah Yogyakarta lan Solo-red) Karaton menjila dadi
punjere kosmis kang asipat keramat. Sacara mistis dununge Karaton duwe gandheng
ceneng rapet kalawan karaton-karaton asipat supranatural kang ana ing
sakupenge. Karaton-karaton asipat supranatural iku kayadene Karaton Segara
Kidul, Karaton Merapi, Kayangan nDlepih lan Karaton Lawu. Karaton-karaton iku
mujudake lima karaton kang asipat keramat lan tansah sesambungan antarane siji
lan sijine. Kalimane bisa nyawiji lan mbangun tatanan donya kang tumata.
Sesambungan antarane karaton-karaton iku asipat kayadene kulawarga lan sakabat.
Wangunan kapercayan bebrayan Jawa kang bisa uga ditegesi agama Jawa, sejatine
luwih ngeboti babagan katentreman batin, jumbuhe ngalam kodrati lan adikodrati
lan imbang antarane kabeh isining ngalam. Pawadan iki, laku-laku ritual
lelandhesan keyakinan agama kang dilakoni gegayutan kalawan mitologi Kangjeng
Ratu Kidul digunakake kanggo ngupadi rasa tentrem, jumbuh lan salarase kabeh
isining ngalam lan imbange donya saisine.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar